لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۰۳:۱۹

کم‌آبی، فرونشست و خطر نابودی دریای خزر؛ اوضاع وخیم‌ محیط زیست در دوره ابراهیم رئیسی


 دریای خزر در حال «آب رفتن» است
دریای خزر در حال «آب رفتن» است

با اعلام خطر کاهش آب دریای خزر و هشدار درباره روند فرونشست در ایران از سوی سازمانهای دولتی، کارشناسان می‌گویند با وخامت اوضاع محیط زیست ایران
در دوره ابراهیم رئیسی، کشور در آستانه فروپاشی سرزمینی و اجتماعی قرار گرفته است.

خبرگزاری دولتی ایرنا بیستم شهریور به نقل از سازمان نقشه‌برداری کشور اعلام کرد که میزان فرونشست در ایران، ۵ برابر میزان معمول فرونشست در جهان است و اکنون به مرحله خطرناکی رسیده است.

به گزارش ایرنا، سازمان نقشه‌برداری، کاهش آب دریای خزر را نیز تایید و اعلام کرد در صورت تداوم این روند طی دهه‌های آتی، پهنه خزر نیز به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار خواهد شد. این سازمان دولتی همچنین تاکید کرد که ریزگردهای استان‌های شمالی کشور ناشی از همین مشکلات است.

همزمان، خبرگزاری ایسنا از تنش آبی در ۴۷۶ شهر ایران خبر داد و به نقل از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نوشت ۲۲ استان کشور با بحران کم‌آبی روبرو هستند و علاوه بر مشکل خالی بودن سدها در بیشتر نقاط کشور، میزان ذخیره آب چاه‌نیمه‌ها در سیستان و بلوچستان به کمتر از ۱۰ درصد رسیده و در شرایط بسیار بحرانی قرار گرفته است.

این در حالی است که ابراهیم رئیسی ۱۸ شهریور در اجلاسی موسوم به «مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار» در تهران گفته بود اگر برای قطعنامه‌های زیست محیطی ضمانت اجرایی وجود نداشته باشد، صاحبان قدرت، محیط زیست را به خطر می‌اندازند.

رئیس دولت سیزدهم با بیان شعار توسعه «آری»، اما به خطر انداختن محیط زیست «هرگز»؛اضافه کرد: این اصلی است که در قانون اساسی ما به رسمیت شناخته شده و همواره مورد توجه فعالان اقتصادی و کارآفرینان قرار داشته است.

روزبه اسکندری، کارشناس مسائل آب و با رد ادعای ابراهیم رئیسی درباره توجه او، دولتش و دیگر حکمرانان جمهوری اسلامی به مسائل زیست محیطی به صدای آمریکا گفت: «بیشترین آسیب به محیط زیست در دوره ابراهیم رئیسی رخ داده است و شعار توسعه «آری»، اما به خطر انداختن محیط زیست «هرگز» یک ادعای بی‌پایه و بازی با کلمات است.»

او با اشاره به خشک شدن دریاچه ارومیه، پیگیری مباحث انتقال آب بین‌حوزه‌ای و افتتاح سدهای غیرعلمی همچون سد چمشیر افزود:«مفهوم توسعه پایدار در نگاه ابراهیم رئیسی و مدیران و مشاورانش همچنان ناشناخته و مبهم است و آنها حتی اصول ۴۵ و ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی که بر انتقال صحیح و پایدار محیط زیست به نسل‌های آینده تاکید دارد را هم نمی‌شناسند و آن را رعایت نمی‌کنند.»

روزبه اسکندری با انتقاد از ضعف مشهود دولت رئیسی در برابر دولت طالبان و ناکارآمدی او و دولتمردانش در احقاق حق مردم ایران در موضوع حق‌آبه هیرمند تصریح کرد:«با عملکرد کشورهای همسایه و بی‌عملی جمهوری اسلامی در زمینه محیط زیست، شرایط ایران هرچه بیشتر به سمت فروپاشی سرزمینی و اجتماعی نزدیک می‌شود.»

XS
SM
MD
LG