لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۸:۰۵

رویترز: اتحادیه اروپا قصد دارد با «تدابیر تازه و قابل توجه» به حمایت نظامی حکومت ایران از روسیه پاسخ دهد


دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با علی خامنه‌ی در تهران. آرشیو
دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با علی خامنه‌ی در تهران. آرشیو

رهبران اتحادیه اروپا آماده می‌شوند «تدابیر جدید و قابل توجه» علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کنند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید پیش‌نویس نتیجه‌ نشست سران اتحادیه اروپا که هفته آینده قرار است برگزار می‌شود، این موضوع را نشان می‌دهد.

این تدابیر تازه در ارتباط با گزارش‌هایی است که می‌گویند جمهوری اسلامی ممکن است موشک‌های بالستیک به روسیه برای استفاده علیه اوکراین ارسال کند.

در متن پیش‌نویسی که رویترز دید، آمده است: «شورای اروپا از طرف‌های سوم می‌خواهد که فوراً ارائه حمایت مادی از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین را متوقف کنند.»

جمهوری اسلامی پس از تهاجم روسیه به اوکراین روابط خود را با مسکو عمیق‌تر کرده است.

شش منبع پیشتر در گفتگو با رویترز ادعا کردند که حکومت ایران تعداد زیادی موشک بالستیک قدرتمند زمین به زمین به روسیه داده است.

در پیش‌نویس نتیجه‌گیری اجلاس سران که دوم و سوم فروردین سال آینده (۲۱-۲۲ مارس) برگزار می‌شود آمده است: این «گزارش‌ها که ایران ممکن است موشک‌های بالستیک و فناوری مربوط به آن را برای استفاده علیه اوکراین به روسیه منتقل کند، بسیار نگران‌کننده است.»

این پیش‌نویس می‌گوید: «اتحادیه اروپا آماده واکنش سریع و هماهنگ با شرکای بین‌المللی از جمله اقدامات جدید و مهم علیه ایران است.»

در این جمع بندی همچنین آمده است که رهبران از جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عالی و کمیسیون اروپا همچنین می خواهند تا تحریم‌های بیشتری را علیه بلاروس، کره شمالی و ایران آماده کنند.

فرانسه، آلمان و بریتانیا در سپتامبر گذشته تحریم‌های مربوط به موشک‌های بالستیک و اشاعه تسلیحات هسته‌ای علیه ایران را حفظ کردند که طبق توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) در اکتبر به پایان می‌رسید.

مقامات در آن زمان گفتند که این تصمیم تا حد زیادی به دلیل استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین و احتمال انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه گرفته شده است.

گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا در اوایل ماه جاری در مصاحبه‌ای با مجله هاوس گفت که لندن اطلاعاتی در مورد ارائه موشک‌های بالستیک ایران به روسیه دارد.

او گفت: «نمی توانم وارد (جزئیات) آن شوم.»

شاپس گفت: «چه موشک‌های بالستیک باشد و چه پهپادهای شاهدی که به روسیه عرضه کرده‌اند، ما شاهد بوده‌ایم که اگر در دنیا مشکلی وجود داشته باشد، اغلب ایران به آن کمک می‌کند یا در این مورد به تامین زنجیره غذایی (افزایش مشکلات) کمک می‌کند.»

مقامات جمهوری اسلامی ابتدا صدور پهپادهای شاهد ۱۳۶ به روسیه را تکذیب کرده بودند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی بعدها گفت حکومتش تعداد محدودی را پیش از تهاجم روسیه به اوکراین به مسکو داد.

جمهوری اسلامی همچنین متهم است که به شورشیان حوثی که تجارت دریایی را ناامن کرده‌اند سلاح می‌دهد و روابطش با غرب از پیش بر سر حمایت از گروه‌های مسلح غیردولتی در خاورمیانه و غنی‌سازی اورانیوم پر تنش بوده است.

XS
SM
MD
LG