لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۰:۰۹

نظرسنجی گالوپ: میزان تایید رهبری آمریکا در جهان در دولت بایدن افزایش یافته است


جو بایدن، چهل و ششمین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا
جو بایدن، چهل و ششمین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا

بر اساس نتایج نظرسنجی موسسه گالوپ، تایید رهبری جهانی ایالات متحده در دوره جو بایدن نسبت به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، افزایش چشمگیر ۱۵ درصدی به خود دیده است.

در این نظرسنجی که نتایج آن روز سه‌شنبه ١٢ آوریل منتشر شد، آمار مربوط به تایید و عدم تایید رهبری چهار کشور ایالات متحده، آلمان، چین، و روسیه در سال ٢٠٢١ در سطح جهان بررسی شده است.

  • روش‌شناسی

نتایج رتبه‌بندی تایید یا عدم تایید رهبری این چهار کشور در سال ٢٠٢١ بر اساس نمونه‌های احتمال‌محور و نماینده کل هر کشور میان افراد ۱۵ سال به بالا در ۱۱۶ کشور جهان است. در این راستا، مصاحبه‌های تلفنی و رودررو انجام شده است. حاشیه خطای این رتبه‌بندی از مثبت و منفی ٢.٨ درصد تا مثبت و منفی ۵ درصد اعلام شده است. علاوه بر حاشیه خطا، نحوه کلمه‌بندی پرسش‌ها و دشواری‌های عملی انجام تحقیقات و نظرسنجی‌ها نیز ممکن است موجب خطای محاسباتی و یا جانبدارانه کردن یافته‌های این نظرسنجی شده باشد.

  • نتایج

بر اساس نتایج این رتبه‌بندی، تایید جهانی رهبری ایالات متحده در سطح جهان که در آخرین سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ تنها ٣٠ درصد بود، در نخستین سال ریاست جمهوری جو بایدن در سال ٢٠٢١ با افزایشی ١۵ درصدی به ۴۵ درصد رسیده است.

نظرسنجی گالوپ: میزان تایید رهبری جهانی آمریکا
نظرسنجی گالوپ: میزان تایید رهبری جهانی آمریکا

در این دوره، تایید رهبری جهانی آلمان همچنان بالای ۵۰ درصد باقی ماند درحالیکه این رقم برای روسیه و چین بدون تغییری چندانی به ترتیب ٣٣ درصد و ٣٠ درصد بود.

رتبه‌بندی مربوط به روسیه دوره پیش از تهاجم به اوکراین را شامل می‌شود و نظر به محکومیت جهانی این اقدام، این احتمال می‌رود سال آینده تایید جهانی رهبری روسیه حتی از رکورد ٢٢ درصد سال ٢٠١۴ پس از اشغال شبه جزیره کریمه نیز پایین‌تر برود.

چگونگی پاسخ پکن به تهاجم روسیه به اوکراین نیز می‌تواند عامل موثری در افزایش یا کاهش احتمالی این رقم برای چین در سال ٢٠٢٢ باشد.

  • بهبود چشمگیر تصویر ایالات متحده در اکثر کشورهای جهان

نتایج نظرسنجی گالوپ نشان می‌دهد تصویر ایالات متحده تحت رهبری جو بایدن میان تمام کشورهای اروپایی- به استثنای لیتوانی، صربستان، و روسیه- همه اعضای گروه هفت، و کل اعضای ناتو- به استثنای لیتوانی- بهبود یافته است. میزان تایید رهبری ایالات متحده در کل قاره اروپا در نخستین سال ریاست جمهوری جو بایدن از ٢٠ به ۴۱ درصد افزایش یافته است.

نظرسنجی گالوپ: میزان تایید رهبری ایالات متحده در اروپا
نظرسنجی گالوپ: میزان تایید رهبری ایالات متحده در اروپا

میزان تایید ایالات متحده در تمامی کشورهای قاره آمریکا - به استثنای نیکاراگوئه – نیز به درجات مختلفی افزایش یافته است. به بیان دیگر، تایید تصویر رهبری واشنگتن در میان کشورهای قاره آمریکا از ٣۴ به ۵۲ درصد ارتقا یافته است.

نظرسنجی گالوپ: میزان تایید رهبری ایالات متحده در قاره آمریکا
نظرسنجی گالوپ: میزان تایید رهبری ایالات متحده در قاره آمریکا

در قاره آسیا، رتبه‌بندی رهبری ایالات متحده در نخستین سال ریاست جمهوری جو بایدن با افزایشی ١٠ درصدی از ٣١ به ۴۱ درصد رسیده است. اما پاکستان (٢٣ درصد)، ترکیه (٢٢ درصد)، افغانستان (١۴ درصد)، و پایین‌تر از همه ایران (٧ درصد) کشورهایی هستند که رهبری آمریکا از کم‌ترین میزان تایید میان مردم برخوردار است.

نظرسنجی گالوپ: میزان تایید رهبری ایالات متحده در آسیا
نظرسنجی گالوپ: میزان تایید رهبری ایالات متحده در آسیا

یافته‌های گالوپ نشان می‌دهد عدم تایید رهبری ایالات متحده نزد ایرانیان در سال ٢٠٢١ حدود ۸۴ درصد است که پایین‌ترین سطح، نه تنها در آسیا بلکه در کل جهان محسوب می‌شود.

و نهایتا در قاره آفریقا، میزان تایید رهبری جهانی ایالات متحده در دولت جو بایدن با افزایشی هفت درصدی به ۶۰ درصد رسیده است.

نظرسنجی گالوپ: میزان تایید رهبری ایالات متحده در آفریقا
نظرسنجی گالوپ: میزان تایید رهبری ایالات متحده در آفریقا

XS
SM
MD
LG