لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۳:۲۸

حماس می‌گوید پیشنهاد اخیر اسرائیل خواسته‌های آنها را برآورده نمی‌کند


تونل‌های کشف شده توسط نیروهای اسرائیلی در غزه
Photo: IDF
تونل‌های کشف شده توسط نیروهای اسرائیلی در غزه Photo: IDF

گروه فلسطینی حماس در بیانیه‌ای که اوایل سه‌شنبه منتشر شد، گفت آخرین توافق پیشنهادی اسرائیل خواسته‌های آنها را برآورده نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، حماس گفت که این پیشنهاد را از طریق میانجیگران مصری، قطری و آمریکایی دریافت کرده است.

در حالی که حماس از این تلاش‌ها قدردانی می‌کند، این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی گفت که اسرائیل «سرسخت باقی مانده و به هیچ یک از خواسته‌های مردم و مقاومت ما پاسخ نداده است.»

با این حال حماس در این بیانیه تاکید کرد که «مایل است به توافقی دست یابد که به تجاوز علیه مردم ما پایان دهد.»

این گروه گفت که رهبرانش پیشنهاد دریافت شده را بررسی خواهند کرد و میانجیگران را از پاسخ خود مطلع خواهند کرد.

به گزارش رسانه‌ها، در آخر هفته در قاهره، بیل برنز، مدیر سازمان «سی‌آی‌ای»، پیشنهاد جدیدی ارائه کرد که شامل فشار بر اسرائیل برای آزادی تعداد بیشتری از اسرای فلسطینی در ازای ۴۰ گروگان اسرائیلی مورد انتظار است که در مرحله اول توافق آتش‌بس سه مرحله‌ای آزاد می‌شوند.

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، ژاپن، اسرائیل، و شمار دیگری از کشورها حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌‌اند.

روز گذشته و همزمان با گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال توافق میان اسرائیل و حماس بر سر برقراری آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها، یک مقام حماس به خبرگزاری رویترز گفت «هیچ پیشرفتی» در مذاکرات قاهره حاصل نشده است.

اسرائیل و حماس روز یکشنبه هیات‌های مذاکره‌کننده خود را به قاهره فرستاده بودند. در این مذاکرات، ایالات متحده به سرپرستی ویلیام برنز رئیس سازمان سیا، قطر، و مصر نیز حضور دارند.

این مقام حماس که نخواسته نامش فاش شود، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز مدعی شده بود که اسرائیل هیچ تغییری در موضع پیشین خود نداده و به همین خاطر مذاکرات قاهره منجر به تحول جدیدی نشده است.

این در حالی است که اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، روز یکشنبه گفت پس از مذاکرات منجر به آتش‌بس موقت در آذر‌ سال گذشته، مواضع اسرائیل و حماس برای برقراری آتش‌بس هیچ گاه به این اندازه به یکدیگر نزدیک نبوده است.

همزمان دو منبع امنیتی مصر اعلام کرده‌اند که هم اسرائیل و هم حماس حاضر به دادن امتیازاتی شده‌اند که زمینه را برای برقراری آتش‌بس مهیا می‌کند.

به گفته آنها، طی یک آتش‌بس سه مرحله‌ای، گروگان‌های اسرائیلی آزاد می‌شود و آوارگان شمال غزه به منازل خود باز خواهند گشت.

این دو منبع افزوده‌اند که بر اساس پیشنهاد طرف‌های میانجی، بازگشت آوارگان به شمال غزه در حضور نیرویی متشکل از چند کشور عرب و با نظارت نیروهای اسرائیلی انجام خواهد شد و پس از آن، نیروهای اسرائیلی به خاک کشور خود باز خواهند گشت.

XS
SM
MD
LG