لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۴۷

تهدید تازه حوثی‌های یمن: کشتی‌های اسرائیلی را در مدیترانه هدف قرار می‌دهیم


شورشیان حوثی یمن در تهدیدی تازه، اعلام کردند که به زودی حمله‌های خود به کشتی‌های اسرائیلی را به دریای مدیترانه گسترش خواهند داد.

به گزارش تایمز اسرائیل، یحیی سریع، سخنگوی نظامی شورشیان حوثی یمن، روز جمعه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که حوثی‌ها از این پس کشتی‌هایی را که به سمت بنادر اسرائیل حرکت می‌کنند، در هر منطقه‌ای که در تیررس باشند حتی در دریای مدیترانه، هدف قرار خواهند داد.

حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی، هفته گذشته یک کشتی کانتینر‌بر به اسم «ام‌اس‌سی اوریون» را در یک حمله پهپادی در اقیانوس هند هدف قرار دادند. بر اساس داده‌های دریانوردی، کشتی ام‌اس‌سی اوریون با پرچم پرتغال بین کشور پرتغال و عمان حرکت می‌کرد و مالک ثبت شده آن شرکت زودیاک مری‌تایم است؛ شرکتی که بخشی از سهام آن به ایال اوفر، بازرگان اسرائیلی تعلق دارد.

گروه شبه‌نظامی اسلامگرای حوثی که با حمایت حکومت ایران بر بخشهایی از یمن تسلط دارد چند هفته بعد از آغاز جنگ میان اسرائیل و گروه «تروریستی» حماس، به بهانه حمایت از مردم غزه، حمله به کشتی‌های باری و ناوهای جنگی حاضر در دریای سرخ و خلیج عدن را آغاز کرد. حملات این گروه عمدتا با پهپاد و موشکهای بالستیک ضد کشتی انجام می‌شود اما به جز تعدادی انگشت‌شمار، بسیاری از حملات آن‌ها با شکست روبرو شده است.

با اوج گرفتن حملات این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی در زمستان گذشته، نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده، مواضع حوثی‌ها را در خاک یمن مورد هدف قرار داده و بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های آن‌ها را نابود کردند.

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، که اندکی پس از آغاز فعالیت خود در دی ۱۳۹۹ حوثی‌ها را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کرده بود، ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ این گروه را دوباره در فهرست «تروریست‌های جهانی به‌طور ویژه تعیین‌شده» قرار داد.

XS
SM
MD
LG