لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۰:۳۶

گروسی از «لفاظی‌های نگران‌کننده‌» حکومت ایران و ادامه غنی‌سازی با غلظت بالا انتقاد کرد


رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه گفت جمهوری اسلامی به‌رغم فشارهای سازمان ملل متحد همچنان به غنی‌سازی اورانیوم با غلظتی بسیار فراتر از نیازهای تجاری ادامه می‌دهد.

آقای گروسی به خبرگزاری رویترز گفت اگرچه سرعت غنی‌سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی نسبت به اواخر سال گذشته میلادی اندکی کاهش یافته، اما حکومت ایران همچنان ماهانه حدود هفت کیلوگرم اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کند.

غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم نزدیک سطح لازم برای تولید جنگ‌افزار هسته‌ای است و نیازی به اورانیوم با چنین غنای بالایی برای مصارف تجاری وجود ندارد. حکومت ایران تلاش برای تولید جنگ‌افزار هسته‌ای را رد می‌کند اما تا کنون هیچ دولتی اقدام به غنی‌سازی اورانیوم با چنین غنایی بدون تولید جنگ‌افزار هسته‌ای نکرده است.

طبق توافق برجام، ایران اجازه دارد اورانیوم تا سطح ٣ و ۶۷ دهم درصد غنی‌سازی کند. اما پس از خروج دونالد ترامپ از برجام، جمهوری اسلامی نیز پا را از محدودیت‌های برجامی بسیار فراتر گذاشت.

بر اساس ارقام ارائه‌شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حکومت ایران از ژوئن تا نوامبر سال گذشته سرعت غنی‌سازی را به سه کیلوگرم در ماه کاهش داده بود اما در پایان سال میلادی گذشته آن را به ٩ کیلوگرم در ماه افزایش داد.

این افزایش بلافاصله پس از آن صورت گرفت که جمهوری اسلامی یک‌سوم از تیم بازرسان عمدتا مجرب آژانس را از شرکت در نظارت‌های پیشتر مورد توافق بر فرایند غنی‌سازی منع کرد.

رافائل گروسی در مصاحبه روز دوشنبه خود به رویترز گفت این کاهش و افزایش سرعت مانند چرخه‌ای است که روند اساسی افزایش مداوم ذخایر اورانیوم غنی‌شده را تغییر نمی‌دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اواخر سال گذشته میلادی هشدار داده بود اگر حکومت ایران اقدام به غنی‌سازی ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی خود کند، مواد کافی برای تولید سه بمب را دارد.

آقای گروسی در مصاحبه روز دوشنبه خود گفت که اخیرا «لفاظی‌های نگران‌کننده‌ای» از سوی مقامات بلندپایه حکومت ایران شنیده می‌شود که گویا جمهوری اسلامی تمامی عناصر لازم برای تولید جنگ‌افزار هسته‌ای را در اختیار دارد.

به گفته مدیرکل آژانس، وضعیت در خاورمیانه موجب افزایش بیش از پیش نگرانی‌ها شده زیرا اکنون مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند از غرب مشوق دریافت نمی‌کنند. آقای گروسی در ادامه افزود این منطق جمهوری اسلامی «بسیار پیچیده» است زیرا حکومت ایران موظف به همکاری با آژانس است و این همکاری نباید منوط به مشوق‌های اقتصادی و غیره باشد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است ماه آینده میلادی ابتدا به روسیه و سپس به ایران سفر کند.

به گفته او، روسیه همانطور که در حصول برجام و تلاش‌ها برای احیای آن حضور داشت، اکنون نیز باید در قبال جمهوری اسلامی ایران ایفای «نقش» کند.

XS
SM
MD
LG