لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۳:۲۷

هه‌نگاو: تعداد اعدام‌ها در ایران در یک ماه ۳۲۸ درصد افزایش یافت


سازمان حقوق بشری هه‌نگاو از رشد بیش از ۳۰۰ درصدی اعدام‌ها در ایران در ماه گذشته میلادی در مقایسه با یک ماه قبل از آن خبر داد.

بنا بر این گزارش، در ماه آوریل دستکم ۷۷ زندانی از جمله سه زن و یک زندانی مذهبی کُرد در زندان‌های جمهوری اسلامی اعدام شدند.

این آمار در مقایسه با اعدام ۱۸ زندانی در ماه مارس، رشدی ۳۲۸ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش هه‌نگاو، زندان‌های استان خراسان رضوی در ماه گذشته میلادی با ۱۶ اعدام دارای بیشترین شمار اعدام‌ها بوده و زندان‌های استان البرز، اصفهان، کرمان و آذربایجان شرقی هم به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

اتهام اغلب زندانیان اعدامی «مربوط به جرایم مواد مخدر» ذکر شده و رسانه‌های حکومتی تنها درباره ۴ مورد ازاعدام‌های ماه گذشته میلادی خبررسانی کرده‌اند.

برخی منتقدان معتقدند که هدف جمهوری اسلامی از افزایش شمار اعدام زندانیان متهم به ارتکاب جرائم مربوط به مواد مخدر «ارعاب» جامعه است.

به گفته محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، جمهوری اسلامی در سال گذشته «با هدف ارعاب جامعه و پیشگیری از اعتراض»، دست کم ۴۷۱ نفر را با اتهام‌های مرتبط به مواد‌مخدر اعدام کرده است.

در همین رابطه بیش از ۸۰ نهاد حقوق بشری در بیانیه‌ای تقاضا کردند که ادامه همکاری دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل متحد با جمهوری اسلامی به توقف اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر مشروط شود.

XS
SM
MD
LG