لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۱:۳۳

دادگاه انقلاب بوکان متین حسنی، از آسیب‌دیدگان چشمی اعتراضات، را احضار کرد


متین حسنی، مصدوم چشمی در اعتراضات آبان ۹۸
متین حسنی، مصدوم چشمی در اعتراضات آبان ۹۸

یک منبع حقوق بشری می‌گوید متین حسنی، از آسیب‌دیدگان چشمی اعتراضات سراسری سال ۱۳۹۸، از سوی دادسرای عمومی و انقلاب بوکان به اتهام «تبلیغ علیه نظام» جمهوری اسلامی احضار شده است.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، احضار این معترض جوان در حالی است که او بهمن ماه گذشته توسط نیروهای حکومتی در شهر بوکان، در استان آذربایجان‌غربی، بازداشت و پس از یک ماه بازجویی با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی به صورت موقت آزاد شده بود.

متین حسنی روز سه‌شنبه سوم بهمن ۱۴۰۲ تنها دو روز پس از انتشار ویدیویی از حضورش بر مزار یلدا آقافضلی بازداشت شده بود.

یلدا آقافضلی معترضی بود که در جریان اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ بازداشت شد و پس از آزادی از زندان به طرز مشکوکی درگذشت.

به گزارش مرکز مشاوره و آموزش حقوقی دادبان، متین حسنی پیشتر هم تصاویری از حضورش بر مزار مهسا(ژینا) امینی، نیکا شاکرمی و کیان پیرفلک را در فضای مجازی منتشر کرده است.

او تیرماه سال گذشته در پیامی ویدیویی، درد و سوزش چشم مجروحش را غیرقابل تحمل خوانده و از مشکلات مربوط به نوبت گرفتن در مراکز درمانی خبر داده بود.

متین حسنی در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ هم ویدیویی مربوط به اهدای گل بر مزار یلدا آقافضلی به اشتراک گذاشته شده بود.

در جریان برگزاری دادگاه بین‌المللی مردمی آبان ۹۸ ، یک عضو هیئت دادستانی با استناد به مدارک ارسال‌شده به این دادگاه، از شلیک عامدانه ماموران جمهوری اسلامی به چشمان معترضان خبر داد.

بر پایه اعلام مریم فومنی،‌ فعال حقوق بشر و از محققان هیئت دادستانی دادگاه بین المللی مردمی آبان، در فاصله ۲۴ تا ۲۷ آبان،‌ بیش از ۷۰ نفر به دلیل اصابت گلوله‌ ساچمه‌ای به چشم در یکی از بیمارستان‌های تخصصی چشم‌پزشکی ایران تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند.

دادگاه بین‌المللی مردمی آبان برای هموارکردن مسیر «اجرای عدالت» در مورد «هزاران قربانی» آبان ۱۳۹۸ با همکاری سه سازمان‌ «حقوق بشر ایران»، «عدالت برای ایران» و «با هم علیه اعدام» در سال ۱۴۰۰ در لندن برگزار شد.

اعتراضات سال ۹۸ از روز جمعه ۲۴ آبان ماه با انتشار خبر ناگهانی افزایش قیمت بنزین آزاد، در شهرهای مختلف ایران آغاز و با سرکوب شدید نیروهای حکومتی مواجه شد.

رویترز سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ را «خونین‌ترین سرکوب معترضان از زمان انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷» توصیف کرده و شمار جان‌باختگان این سرکوب حکومتی را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده است.

هدف قرار دادن چشمان معترضان به وسیله ماموران جمهوری اسلامی از جمله شیوه‌های سرکوب اعتراضات در سالهای اخیر بشمار می‌رود.

در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ به کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، چشمان دهها تن از معترضان بر اثر شلیک عامدانه ماموران حکومتی آسیب دید و شماری از آنها نابینا شدند.

بنا بر گزارش نهادهای حقوق بشری و رسانه‌های بین‌المللی، دستکم حدود ششصد تن از معترضان در سال گذشته هدف شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای ماموران جمهوری اسلامی به چشم‌هایشان قرار گرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG