لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۱:۲۸

ممانعت مسئولان حکومت ایران از اعزام نرگس محمدی به بیمارستان باوجود گرفتگی رگ قلب


نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل زندانی
نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل زندانی

عالیه مطلب‌زاده، کنشگر مدنی و فعال حقوق زنان، از مانع‌تراشی مسئولان قضایی برای اعزام نرگس محمدی به بیمارستان باوجود گرفتگی رگ‌های قلب او خبر داد.

مطلب‌زاده این خبر را در حساب شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) منتشر کرد. به نوشته این فعال مدنی، محرومیت نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل، از اعزام به بیمارستان در حالی‌ست که «رگ‌های قلب او گرفته است.»

صفحه‌ اینستاگرام منسوب به نرگس محمدی روز دوشنبه ۸ آبان با اشاره به جلوگیری از اعزام درمانی این فعال حقوق بشر زندانی به بیمارستان برای دومین بار از ۱۳ شهریور تاکنون، دلیل آن را «تن ندادن» نرگس محمدی به حجاب اجباری و «سرنکردن روسری» ذکر کرد.

بنا بر این یادداشت، دادستان دستور داده «تحت هیچ شرایطی» نرگس محمدی بدون روسری به بیمارستان اعزام نشود.

در یادداشت منتشر شده در صفحه اینستاگرام برنده جایزه صلح نوبل آمده که «برای دومین‌بار از ۱۳ شهریور برای اعزام به بیمارستان و انجام سی‌تی اسکن ریه و اکو قلب به دفتر بند زنان فراخوانده شده و به دلیل سر نکردن روسری، اجازه‌ی خروج از زندان به او داده نشده است.»

مطلب‌زاده، کنشگر مدنی، همچنین نوشته که «نرگس و شماری دیگر از زندانیان» در اعتراض به این شرایط از روز گذشته «در کریدور و دفتر و حیاط ورودی بند تحصن کرده‌اند.»

نرگس محمدی پیش‌تر با اشاره به «مرگ مظلومانه آرمیتا» تاکید کرده بود که به پاس خونش «حجاب اجباری» را بر نخواهد تابید.

کمیته نوبل، روز ۱۴ مهر جایزه صلح خود را به نرگس محمدی به دلیل مبارزه او علیه ظلم و ستم بر زنان در ایران، اهدا کرد. محمدی متولد ۱۳۵۱ در زنجان، در دو دهه اخیر بارها بازداشت و زندانی شده است.

او در آخرین پرونده قضایی، به اتهام «تبلیغات ضد دولتی» به ۱۰ سال حبس محکوم شد و در حال حاضر در زندان اوین تهران به سر می‌برد.

کارگروه «بازداشت‌های خودسرانه» سازمان ملل متحد پیش‌تر بازداشت نرگس محمدی را «خودسرانه» تشخیص داده و خواستار آزادی فوری و پرداخت غرامت به او شده بود. به گفته این گروه، بازداشت خانم محمدی، ناقض اعلامیه جهانی حقوق بشر، و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است.

XS
SM
MD
LG