لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۴:۴۸

وکیل سامان یاسین: مستندات پزشکی لازم برای آزادی موکلم به دادگاه فرستاده نشده است


سامان یاسین (صیدی)، خواننده زندانی
سامان یاسین (صیدی)، خواننده زندانی

وکیل سامان یاسین‌ (صیدی)، رپر زندانی، می‌گوید به رغم وجود «مستندات» پزشکی منجر به «عدم تحمل حبس» و آزادی موکلش، این مدارک به دادگاه ارسال نشده است.

رامین صفرنیا خشتاونی، وکیل دادگستری، تاکید کرده که با توجه به «گزارش بیمارستان رازی تهران»، «بیماری‌های» سامان یاسین مشهود است ولی به گفته قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب این گزارش هنوز به دادگاه انقلاب ارسال نشده است.

این وکیل دادگستری خواستار تسهیل ارائه مستندات بیمارستان رازی به پزشک قانونی جهت اعلام نظر در خصوص «وضعیت جسمی» سامان یاسین شده که به این ترتیب او بتواند با لغو بازداشت موقت و تامین قرار وثیقه، بعد از گذشت ۱۸ ماه بازداشت آزاد شود.

رامین صفرنیا خشتاونی در رشته یادداشتی در صفحه «ایکس» همچنین توضیح داده که برای صدور گواهی عدم تحمل حبس و آزادی موکلش، ارسال گزارش پزشکی بیمارستان رازی به دادگاه انقلاب الزامی است.

این رپر معترض پیشتر از شکنجه‌هایش اعم از اعدام ساختگی، اخذ اعتراف اجباری، بردن به تیمارستان، شکسته‌شدن بینی‌، و وارد شدن آسیب به سلامت روانی و جسمی‌اش خبر داده بود.

سامان یاسین، اوایل مهرماه ۱۴۰۱ بازداشت و ابتدا به اتهامات «محاربه»، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم» و «اقدام علیه امنیت ملی» به اعدام محکوم شد که این حکم مدتی بعد از سوی دیوان عالی کشور نقض شد.

او در طول بیش از ۱۸ ماه بازداشت موقت، از دسترسی به وکیل انتخابی محروم بوده و وکالت او پیشتر بر عهده وکیلی تسخیری به نام حسین سرتیپی بود. سازمان حقوق بشری هه‌نگاو با انتقاد از عملکرد این وکیل تسخیری، او را به «تطهیر دادگاه‌های نمایشی جمهوری اسلامی» متهم کرده بود.

این هنرمند کُرد از زمان آغاز بازداشتش تاکنون چندین بار به زندان‌های مختلف منتقل شده و در حال حاضر در بند زندانیان «جرائم مربوط به مواد مخدر» در زندان قزلحصار کرج بسر می‌برد.

آمریکا شکنجه سامان یاسین را محکوم کرده و آن را موجب نقض حقوق بشر و مغایر با احترام به کرامت انسانی خوانده است.

XS
SM
MD
LG