لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۶:۱۷

دست‌کم ۲۲ شهروند در اشنویه و راسک بازداشت شدند


ماموران جمهوری اسلامی دست‌کم ۲۲ تن از شهروندان را در دو شهرستان اشنویه و راسک را بازداشت کردند.

به گزارش منابع حقوق بشری، بازداشت‌شدگان شامل دست‌کم ۱۴ تن از ساکنان اشنویه و روستاهای اطراف آن در استان آذربایجان غربی و همچنین ۸ تن از طلاب یک حوزه علمی اهل سنت در روستای پشامگ شهرستان راسک در استان سیستان و بلوچستان هستند.

کمپین فعالین بلوچ هم روز شنبه ۱۵ اردیبهشت، اعلام کرد دست‌کم ۸ تن از طلاب مدرسه دینی «انوارالحرمین» در روستای پشامگ شهرستان جاسک در یورش نیروهای نظامی بازداشت شدند.

بنا بر این گزارش، ماموران حکومت همچنین تلفن‌های همراه خانواده مولوی فضل‌الرحمن کوهی، مدیر این مدرسه دینی و امام جمعه اهل سنت پشامگ، را هم مصادره کرده‌اند.

تصاویر منتشرشده به وسیله کمپین فعالین بلوچ حاکی از شکسته‌شدن درب و پنجره‌‌‌ها در جریان حمله ماموران به مدرسه دینی «انوارالحرمین» است.

همزمان قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نیروهای این قرارگاه در عملیاتی مشترک با اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان، چند تن از کسانی که «عوامل تامین و پشتیبانی‌کننده» درحملات اخیر گروه مسلح «جیش العدل» به مراکز انتظامی و سپاه نامید را در مدرسه دینی انوارالحرمین روستای پشامگ بازداشت کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، در جریان حمله گروه «جیش‌العدل» به مقر فرماندهی سپاه در راسک و یک پاسگاه کلانتری در چابهار در فروردین‌ماه سال جاری، شماری از نیروهای دو طرف درگیری از جمله دست‌کم ۱۱ مامور مرزبانی، نیروی انتظامی، سپاه و بسیج کشته شدند.

گروه جندالله و تمامی اسامی جدید و نام‌های مرتبط با آن از جمله جیش‌العدل در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار دارد.

مدرسه دینی «انوارالحرمین» در بیانیه‌ای، «عملیات گستاخانه نیروهای امنیتی» را محکوم کرد و خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی افزود: «اگر نسبت به یکی از طلاب ظن و گمانی می‌داشتید با هماهنگی مسئولانِ مدرسه فرد مظنون به شما تحویل داده می‌شد. آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است!»

ازسوی دیگر، شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داد که بین روزهای یازدهم تا سیزدهم اردیبهشت، دست‌کم ۱۴ شهروند کُرد در شهر اشنویه و روستاهای اطراف آن بازداشت شده‌اند.

اسامی بازداشت‌شدگان، یوسف حاجی خوش، رحیم رفعتی، فخرالدین مدرسی، امید رشیدپاک، آرمان ابراهیمی، صلاح قاضی، حسام‌الدین محمودی، مولود روستا، حسن رسولی، جعفر رسولی، محمد سلطان‌پور، غفور شیخ‌محمدی، هادی لاوه و آکو ابراهیمی گزارش شده است.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، اکثر این اشخاص در رابطه با برگزاری مراسم نوروز امسال و به وسیله سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شده‌اند.

کمیسیون آمریکا در امور آزادی مذهبی بین‌المللی در تازه‌ترین گزارش خود به دولت آمریکا توصیه کرد حکومت ایران را به دلیل «نقض سیستماتیک و مستمر و فاحش» آزادی‌های مذهبی در ردیف «کشورهای مورد نگرانی ویژه» قرار دهد.

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل هم در گزارشی در روز ۱۸ اسفند سال ۱۴۰۲، اعلام کرد که حکومت ایران «اقلیت‌های قومی و اقلیت مسلمانان سنی مذهب را هدف قرار داده و با بازداشت آنها و طرح اتهامات امنیتی مبهم، به اعمال محدودیت علیه فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی آنها می‌پردازد.»

XS
SM
MD
LG