لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۱:۳۷

مرحله دوم انتخابی المپیک پاریس؛ تیم فوتبال زنان ایران با دو گل از استرالیا شکست خورد


مسابقه تیم فوتبال زنان ایران در برابر تیم استرالیا.
مسابقه تیم فوتبال زنان ایران در برابر تیم استرالیا.

تیم ملی فوتبال زنان ایران در مرحله دوم انتخابی المپیک ۲۰۲۴ پاریس در گروه نخست قاره آسیا، پنجشنبه چهارم آبانماه ۱۴۰۲ در شهر پرت استرالیا دو بر صفر مغلوب تیم میزبان شد.

زنان فوتبالیست ایران که پس از برتری در دو‌ دیدار رفت و برگشت مقابل میانمار همچون دوره‌های گذشته به مرحله دوم انتخابی المپیک‌ راه یافتند، در گروه نخست این مرحله با تیمهای استرالیا، چین تایپه و فیلیپین همگروه‌ هستند.

مرحله آماده‌سازی تیم فوتبال زنان ایران همچون سالهای گذشته بدون برگزاری دیدارهای تدارکاتی با تیمهای قدرتمند سپری شد.

مریم آزمون که با ریاست مهدی تاج، بار دیگر به عنوان جانشین مریم ایراند‌وست به سر مربیگری تیم ملی رسید، پیش از این ‌نیز فرصت هدایت تیم ملی را داشته و موفقیتی در کارنامه او‌ دیده نمی‌شود.

مریم آزمون در این دیدار از زهرا خواجوی، بهناز طاهرخوانی، فاطمه‌ امینه برازجانی، زهرا سربالی، فاطمه عادلی، حدیث بساط‌شیر، ملیکا متولی، زهرا قنبری، شبنم بهشت، افسانه چترنور و نگین زندی به عنوان بازیکنان آغاز کننده مسابقه استفاده کرد.

ایران در این دیدار تنها ۲۱ درصد صاحب توپ ‌بود و‌ در دقیقه ۱۹ توسط الی کارپنتر دروازه خود را گشوده دید.

استرالیا با وجود ‌برتری کامل در این میدان، در گلزنی درخشان نبود و برای رسیدن به گل دوم باید تا دقیقه ۷۸ صبر میکرد. تا اینکه سم کر، توپ ارسالی از جناح چپ را به تور دروازه ایران رساند و خیال طرفداران ماتیلداها را راحت کرد.

ماتیلداها لقب تیم فوتبال زنان استرالیاست که در رده یازدهم رنکینگ فیفا قرار دارد.

کارشناسان فوتبال ایران به رغم شکست تیم فوتبال زنان در نخستین میدان مهم مقابل تیم مدعی استرالیا، این باخت را آبرو‌مندانه توصیف کردند.

در آنسوی میدان، با وجود پیروزی، کارشناسان فوتبال استرالیا، همچون اندی هارپر ملی پوش سابق و تحلیل‌گر تلویزیون آن کشور، شب دیدار ایران و استرالیا را «شب خسته کننده» برای ماتیلداها نامید.

او‌ مالکیت ۷۹ درصدی، با ۱۹ کرنر و ۲۵ شوت که تنها ۶ شوت در چارچوب بود را نتیجه تغییرات گسترده در ترکیب تیم چهارم جام‌جهانی و‌ المپیک دانست. در این دیدار کیتلین فورد و کاترینا گوری، بهترین های استرالیا در جام جهانی، فرصت بازی پیدا نکردند.

به نظر منتقدان فوتبال استرالیا، ماتیلداها باید تیم‌ملی ایران را که با ناامیدی، و تلف کردن وقت پس از هر برخوردی دفاع لایه ای خود را تقویت میکرد، بیشتر تحت فشار قرار میدادند.

به باور اندی هارپر، ایران که میدانست هرگز قرار نیست برنده این دیدار باشد تصمیم داشت که آبرومند ببازد و‌ گوستاوسون‌ سرمربی استرالیا دقیقا همین خواسته را برآورده کرد.

منتقدان گوستاوسون می گویند دیگر حریفان مانند ایران تنها به فکر دفاع نیستند و استرالیا با این ترکیب و‌استراتژی با مشکل روبرو‌خواهد شد. آنها مارک تورکاسو سرمربی فیلیپین، حریف بعدی استرالیا را زیرک‌تر از سکاندار تیم ایران میدانند.

در دیگر دیدار این‌گروه ‌‌فیلیپین ۴-۱ چین تایپه را در هم شکست. ‌چین‌تایپه یکشنبه هفتم آبانماه حریف ایران خواهد بود.

تیم ملی فوتبال زنان ایران که در رنکینگ جهانی در رده ۷۰ قرار دارد، همواره در مرحله دوم انتخابی المپیک در قاره آسیا از صعود بازمانده و با توجه به حضور تیمهای برتری فوتبال زنان جهان در این قاره امکان راهیابی تیم زنان ایران به المپیک غیر ممکن است.

با وجود حجاب اجباری بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان ایران، صدا و سیمای جمهوری اسلامی مسابقات این تیم را پخش نمی کند.

XS
SM
MD
LG