لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۹:۳۸

بورل: غزه دچار قحطی شده است؛ اسرائیل: حماس توزیع کمک‌ها را مختل می‌کند


ساکنان غزه. آرشیو
ساکنان غزه. آرشیو

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه، ۲۸ اسفند، گفت اسرائیل از قحطی در غزه به عنوان سلاح جنگی استفاده می‌کند، اتهامی که وزیر امور خارجه اسرائیل آن را رد کرد.

بورل در افتتاحیه کنفرانس کمک‌های بشردوستانه به غزه در بروکسل گفت: «در غزه دیگر در آستانه قحطی نیستیم، دچار قحطی هستیم که هزاران نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد».

یسرائیل کاتس ، وزیر امور خارجه اسرائیل در واکنش از بورل خواست که «حمله به اسرائیل را متوقف کند و حق ما برای دفاع از خود در برابر جنایات حماس را به رسمیت بشناسد.»

کاتز در پستی در رسانه «اکس» گفت اسرائیل به هر کسی که مایل به کمک است اجازه داده «کمک‌های بشردوستانه گسترده از طریق زمین، هوا و دریا وارد غزه شود»، اما شبه‌نظامیان حماس با «همکاری» آنروا (آژانس امداد سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی) آن را «به شدت مختل می‌کند.»

در همین حال، رویترز به استناد گزارش منتشر شده در روز دوشنبه موسوم به «طبقه‌بندی مرحله‌ای امنیت غذایی یکچارچه» که معیار سازمان ملل و سازمان‌های کمک‌رسانی برای بررسی و تحلیل امنیت غذایی، تغذیه و سلامت است، می‌گوید سراسر نوار غزه به زودی دچار قحطی خواهد شد. در این گزارش آمده: «... با فرض تشدید جنگ در پی حملات اسرائیل به رفح نیمی از جمعیت ۲.۳ میلیونی غزه با «وضعیت فاجعه‌بار» مواجه خواهند شد.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه در کابینه این کشور گفت عملیات رفح با دقت انجام خواهد و شامل عملیات برای تخلیه غیرنظامیان خواهد بود.

او گفت کسانی که خواهان توقف جنگ قبل از تحقق اهداف آن هستند باید بر حماس و حکومت ایران فشار بیاورند و نه اسرائیل.

حماس وابسته به جمهوری اسلامی ایران به حملات ۱۵ مهر به جنوب اسرائیل دستکم ۱۲۰۰ نفر را کشت و حدود ۲۵۰ نفر را به گروگان گرفت.

نتانیاهو متعهد شده که تا ریشه‌کن کردن حماس به جنگ ادامه خواهد داد.

رئیس آنروا نیز روز دوشنبه گفت که گرسنگی در نوار غزه «ساخته انسان» است. فیلیپ لازارینی در کنفرانس مطبوعاتی به همراه وزیر امور خارجه مصر گفت: «ما درگیر مسابقه‌ای با زمان هستیم تا بتوانیم تأثیر گرسنگی در حال گسترش و قحطی قریب‌الوقوع در نوار غزه را معکوس کنیم.»

این در حالیست که نیکوس کریستودولیدس، رئیس جمهوری قبرس، روز شنبه ۲۶ اسفند، اعلام کرد که دومین محموله کمک‌های دریایی آماده ارسال به غزه است.

اولین محموله از کمک‌های بشردوستانه ارسالی از طریق دریا که حدود ۲۰۰ تُن مواد غذایی بود، اواخر روز جمعه ۲۵ اسفند، به سواحل غزه رسید.

محموله دوم شامل ۲۴۰ تُن مواد غذایی، در بندر لارناکا بارگیری شده است. همچنین شامل دو دستگاه لیفتراک و یک جرثقیل برای تسهیل فرایند تحویل کمک‌های دریایی آینده به غزه است. به گفته مقامات یک کشتی با هشت خدمه به منظور کار با ماشین‌آلات و تخلیه کمک‌ها، کشتی حامل دومین محموله کمک‌های بشردوستانه را همراهی می‌کند.

مقامات سازمان ملل، روز سه‌شنبه ۲۲ اسفند اعلام کردند که به تازگی از یک مسیر زمینی متعلق به نیروهای نظامی اسرائیل برای ارسال کمک‌های غذایی به منطقه شمالی غزه استفاده کرده‌اند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پیشتر از پروژه ساخت یک اسکله موقت در سواحل مدیترانه خبر داد تا ارسال کمک‌های بشردوستانه از طریق دریا به نوار غزه تسهیل شود. رپیس جمهوری آمریکا همچنین گفته است اسرائیل امنیت این اسکله موقت را بعهده خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG