لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۰۶:۱۸

اسرائیل: به‌دنبال جنگ با ایران نیستیم، اما برای دفاع از خود هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهیم


جمهوری اسلامی پس از حمله ١٣ فروردین ۱۴۰۳ به ساختمان کنسولگری‌اش در پایتخت سوریه، تهدید به انتقام‌گیری کرده است.
جمهوری اسلامی پس از حمله ١٣ فروردین ۱۴۰۳ به ساختمان کنسولگری‌اش در پایتخت سوریه، تهدید به انتقام‌گیری کرده است.

یکی از سخنگویان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه تاکید کرد این کشور به دنبال جنگ با جمهوری اسلامی نیست، اما در عین حال هشدار داد که اسرائیل «هر کاری را که لازم باشد» برای دفاع از خود انجام خواهد داد.

این موضع در حالی از سوی یک مقام ارشد اسرائیلی تکرار می‌شود که جمهوری اسلامی پس از حمله هوایی هفته گذشته به ساختمان کنسلوگری‌اش در دمشق پایتخت سوریه، اسرائیل را مسئول دانسته و تهدید به انتقام‌گیری و اقدام تلافی‌جویانه کرده است.

به گزارش نشریه هیل، تال هاینریش در گفت‌وگو با تلویزیون «نیوز نیشن» آمریکا، موضع دانیل هاگاری سخنگوی ارتش اسرائیل را تکرار کرد و گفت، «حمله به ساختمان کنسولگری به هیچ عنوان حمله به یک مکان دیپلماتیک به شمار نمی‌آید.»

او گفت، «ساختمانی که مورد حمله قرار گرفت، طبق اطلاعات اسرائیل، در واقع یک پایگاه نظامی پوششی بود. ضمن این که جمهوری اسلامی خود در حمله به سفارت‌خانه‌ها، مانند حمله به سفارت آمریکا در تهران، و گروگان‌گیری، ید طولایی دارد.»

سخنگوی نخست وزیر اسرائیل افزود، «ما در برابر گسترش جهان‌بینی بیمارگونه و انقلاب اسلامی آن‌ها در سراسر جهان ایستاده‌ایم و از خود دفاع خواهیم کرد؛ هر زمان که لازم باشد، هر چه که لازم باشد. ولی اسرائیل به دنبال جنگ نیست.»

حمله هوایی منتسب به اسرائیل در روز دوشنبه به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق، موجب کشته‌شدن هفت عضو عالی‌رتبه نیروی قدس سپاه پاسداران، از جمله محمدرضا زاهدی سرپرست نیروی قدس در سوریه و لبنان، شد.

رئیس ستاد ارتش اسرائیل، ژنرال هرتزی هالوی، پیش‌تر تاکید کرده است که ارتش اسرائیل کاملا آماده است به تهدیدات جمهوری اسلامی در واکنش به کشته شدن شماری از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در پایتخت سوریه واکنش نشان دهد.

یک مقام آمریکایی نیز، که اشاره به نام او نشده است، روز جمعه در ارتباط با تهدید جمهوری اسلامی به انتقام‌گیری گفت، ایالات متحده در رویارویی با حمله احتمالی جمهوری اسلامی به منافع اسرائیل یا آمریکا در منطقه، در آماده باش کامل است.

به گزارش رویترز، این مقام با تایید گزارش شبکه سی‌ان‌ان که جمهوری اسلامی در حال آماده‌سازی شمار زیادی از پهپادهای شاهد و موشک‌های کروز برای حمله به مواضع اسرائیل است، گفت، «ایالات متحد با هوشیاری اوضاع را رصد می‌کند.»

XS
SM
MD
LG