لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۶:۴۳

منابع بلومبرگ: ترکیه روابط تجاری با اسرائيل را متوقف کرد؛ یسرائیل کاتز: این «رفتار یک دیکتاتور» است


رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه - آرشیو
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه - آرشیو

وزیر امور خارجه اسرائیل روز پنجشنبه گفت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، با مسدود کردن بندرها به روی واردات و صادرات اسرائیل، توافق‌ها را زیر پا گذاشته است.

به گزارش رویترز، ‌یسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائيل، در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «این نحوه رفتار یک دیکتاتور است که منافع مردم و بازرگانان ترکیه ... و توافق‌های تجاری بین‌المللی را نادیده می‌گیرد.»

کاتز گفت که او به وزارتخانه متبوعش دستور داده است با تمرکز بر تولید داخلی و واردات از کشورهای دیگر به دنبال جایگزین کردن تجارت با ترکیه باشند.

خبرگزاری بلومبرگ روز پنجشنبه به نقل از دو مقام ترکیه‌ای گزارش داد که این کشور تمام صادرات و واردات با اسرائیل را متوقف کرده است.

حجم تجارت دو کشور در سال میلادی ۲۰۲۳ به ۶.۸ میلیارد دلار رسید.

پیشتر در روز سه‌شنبه پلیس اسرائيل یک شهروند ترکیه را که به یک مامور پلیس در اورشلیم حمله کرده و او را با چاقو زده بود، به ضرب گلوله از پا در آورد.

پس از حمله تروریستی ۱۵ مهر حماس به اسرائیل که منجر به کشته‌شدن ۱۲۰۰ نفر و گروگان گرفته شدن بیش از ۲۵۰ تن دیگر شد، اسرائیل تهاجم به غزه را با هدف نابودی این گروه اسلام‌گرای تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران و بازگرداندن گروگان‌ها آغاز کرد.

مقامات حماس از زمان حمله تروریستی ۱۵ مهر چندین بار تاکید کرده‌اند در صورتی که بتوانند مشابه این حمله را باز هم انجام خواهند داد.

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، ژاپن، اسرائیل، و شمار دیگری از کشورها حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌‌اند.

XS
SM
MD
LG