لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۱:۳۷

جایزه صلح نوبل برای نرگس محمدی؛ استقبال جوزپ بورل و اتحادیه اروپا


جوزپ بورل | نرگس محمدی
جوزپ بورل | نرگس محمدی

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه از تصمیم کمیته نوبل برای اعطای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی در ایران، استقبال کرد.

بورل در بیانیه‌ای گفت: «اتحادیه اروپا از تصمیم اعطای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی به دلیل «مبارزه با ستم بر زنان در ایران و مبارزه او برای ارتقای حقوق بشر و آزادی برای همه» استقبال می کند.»

بورل افزود: «نرگس محمدی به عنوان یک مدافع برجسته حقوق بشر ایرانی، همواره برای حقوق زنان، لغو مجازات اعدام و بهبود شرایط زندان در داخل ایران تلاش کرده است.»

بورل گفت که محمدی در حال حاضر در ایران زندانی است و در حال گذراندن احکام متعدد به میزان ۱۲ سال حبس است، اما هرگز از استفاده از صدای خود برای حفظ کرامت انسانی و حقوق ایرانیان، حتی از سلول زندانش دست نمی‌کشد.

بورل در پایان گفت: «اتحادیه اروپا به دفاع از احترام به حقوق بشر در ایران و جاهای دیگر و از آزادی همه کسانی که - مانند محمدی - به ناحق بازداشت شده اند، ادامه خواهد داد.»

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، هم روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اهدای جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۳ به نرگس محمدی را تبریک گفت و از جمهوری اسلامی خواست او و دیگر فعالان برابری جنسیتی را فورا آزاد کند.

جو بایدن با اشاره به «شجاعت تزلزل‌ناپذیر» خانم محمدی، گفت تعهد او به ایجاد آینده‌ای که زنان و مردم ایران سزاوار آن هستند، الهام‌بخش مبارزان برای حقوق بشر و کرامت انسانی در هر جای جهان است.

رئیس جمهوری آمریکا نیرومندتر شدن عزم و تلاش خانم محمدی به رغم بازداشت‌ها، آزار و اذیت‌ها، و شکنجه‌ها مکرر و حبس ناعادلانه کنونی او در زندان اوین را یادآورد شد و گفت این جایزه قدردانی از او و نشانه‌ای از شنیده‌شدن دعوت او به آزادی و برابری از سوی جهانیان است.

کمیته نوبل صلح در نروژ روز جمعه اعلام کرد جایزه صلح نوبل به دلیل نقش خانم محمدی در مقابله با سرکوب زنان در ایران و همچنین مبارزه برای ارتقای حقوق بشر و آزادی برای همه به او اهدا می‌کند.

بریت ریس اندرسن، رئیس کمیته نوبل در اسلو گفت: نرگس محمدی برای تبعیض و ظلم سیستماتیکی که علیه زنان است، مبارزه می کند. او افزود: شعار زن زندگی آزادی در اعتراضات ایران، بیانگر از خودگذشتگی نرگس محمدی است.

نرگس محمدی متولد ۱۳۵۱ در زنجان است که در دو دهه اخیر بارها بازداشت و زندانی شده است. او هم اکنون نیز به خاطر فعالیت در حوزه حقوق بشر در ایران زندانی است.

نرگس محمدی در میانه دهه هفتاد به عنوان روزنامه‌نگار در نشریه پیام هاجر فعالیت می‌کرد. او در اواخر دهه هفتاد به عنوان فعال حقوق بشر به کانون مدافعان حقوق بشر پیوست که ریاست آن بر عهده شیرین عبادی بود. خانم عبادی در سال ۲۰۰۳ برنده جایزه صلح نوبل شد. نرگس محمدی بعدها نائب رئیس این کانون شد.

XS
SM
MD
LG