لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۰:۱۹

پیامد سه ماه درگیری در سودان: تعداد آوارگان و پناه‌جویان به سه میلیون تن رسید


پناهجویان سودانی در راه چاد - عکس از آرشیو رویترز
پناهجویان سودانی در راه چاد - عکس از آرشیو رویترز

سازمان بین‌المللی مهاجرت برآورد کرده است که شمار آوارگان داخلی و پناه‌جویان که در اثر درگیری سه ماهه میان جناح‌های نظامی، و یا خشونت‌های قومی، خانه و کاشانه خود را ترک کرده‌اند، از مرز سه میلیون تن گذشته است.

این آمار، که روز سه‌شنبه ۲۰ تیر منتشر شد، نشان می‌دهد که نزدیک به دو و نیم میلیون تن در داخل سودان آواره شده‌ و بیش از ۷۳۰ هزار تن به کشورهای همسایه رفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بیشتر آوارگان یا از خارطوم، پایتخت، و مرکز جنگ قدرت بین ارتش و شبه‌نظامیان موسوم به «نیروهای پشتیبانی سریع»، و یا از دارفور که درگیر خشونت‌های روزافزون قومی است، گریخته اند.

درگیری میان شبه‌نظامیان با ارتش سودان از اواخر فرودین سال جاری آغاز شد.

مقامات سازمان ملل گفته‌اند که سودان ممکن است وارد جنگ داخلی تمام عیار شود، چون نشانی از پیشرفت در میانجیگری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دیده نمی‌شود.

فولکر پرتس، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد، در بلژیک گفت: «جنگ به این زودی‌ها پایان نخواهد یافت. چندین توافق آتش‌بس نقض شده است و طرفین درگیر، از آتش‌بس تنها برای تغییر موقعیت خود استفاده کرده‌اند.»

در روزهای اخیر، درگیری‌هایی بین ارتش و «نیروهای پشتیبانی سریع» در جنوب ایالت کوردوفان و ایالت نیل آبی در نزدیکی مرز با اتیوپی گزارش شده، که باعث آوارگی ساکنان از آن مناطق نیز شده است.

جنگ، بخش‌های وسیعی از پایتخت سودان را ویران کرده و به موجی از حملات در دارفور منجر شده است. غیرنظامیان با غارت گسترده، قطع برق، کمبود آب و غذا، نبود امکانات و خدمات بهداشتی و افزایش خشونت جنسی مواجه شده‌اند.

«واحد مبارزه با خشونت علیه زنان و کودکان» دولت سودان روز سه‌شنبه اعلام کرد که از نیمه فروردین تاکنون در خارطوم، ۵۱ مورد تجاوز جنسی به ثبت رسیده است. این واحد که بی‌طرف تلقی می‌شود گفته است که بیشتر قربانیان، «نیروهای پشتیبانی سریع» را مسئول این تجاوزها می‌دانند.

آمار جدید آوارگان و پناه‌جویان در سودان در شرایطی اعلام شده است که روز پنجشنبه اجلاسی با حضور سران کشورهای همسایه سودان در قاهره برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG