لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۳:۲۳

آمریکا پنج نفر را به دلیل «دور زدن تحریم‌های حزب‌الله» تحریم کرد


آمریکا پنج نفر را به دلیل «دور زدن تحریم‌های حزب‌الله» تحریم کرد
آمریکا پنج نفر را به دلیل «دور زدن تحریم‌های حزب‌الله» تحریم کرد

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده (اوفک)، روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت، پنج نفر را برای فرار از تحریم‌ها و تسهیل فعالیت‌های غیرقانونی در حمایت از حزب‌الله لبنان تحریم کرد.

اوفک در اطلاعیه‌ای اعلام کرد این افراد به حسن مقلد و شرکت ارزی او، «سی‌تِکس اکسچنج»، که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند برای فرار از تحریم‌ها و تسهیل فعالیت‌های غیرقانونی در حمایت از حزب‌الله کمک کرده‌اند.

بنا بر این بیانیه افراد تحریم‌شده، از جمله دو بنیان‌گذار این شرکت و دو پسر مقلد، دو شرکت را در لبنان و امارات متحده عربی اداره می‌کنند. این شرکت‌ها هم به طور همزمان به دلیل حمایت از گروه‌های تروریستی و آنهایی که به اقدامات تروریستی کمک می‌کنند مشمول تحریم‌ها شدند.

برایان نلسون، معاون وزارت خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی، گفت: «حزب‌الله همچنان به سرمایه‌گذاری‌های تجاری به ظاهر قانونی و تسهیل کننده‌های کلیدی برای کسب درآمد با هدف تامین منابع مالی برای عملیات این گروه، از جمله حملات بی‌ثبات کننده در سراسر مرز شمالی اسرائیل، متکی است.»

او در ادامه افزود: «ایالات متحده همچنان بر ردیابی بی‌امان منابع درآمدی اصلی حزب‌الله و محدود کردن توانایی آن برای اقدامات بی‌ثبات‌کننده آن در منطقه متمرکز است.»

این اقدام اوفک در راستای تحریم مقلد و شرکت‌های او و دو پسرش، رایان و رانی مقلد، در فهرست تحریم‌های اعلام شده در سوم بهمن ۱۴۰۱ انجام شده است.

در بیانیه اوفک اشاره شده که امارات متحده عربی همین افراد و شرکت ارزی مقلد را به فهرست تروریستی خود اضافه کرده است.

مقلد به عنوان مشاور مالی حزب‌الله به خدمت خود ادامه می‌دهد و از نزدیک با مقامات ارشد مالی حزب‌الله، از جمله محمد قصیر برای نمایندگی منافع تجاری حزب‌الله در سراسر خاورمیانه همکاری می‌کند. مقلد به طور مشترک با مقامات ارشد حزب‌الله از جمله محمد قصیر و محمد قاسم البزال شرکت «سی‌تی ایکس» را برای تسهیل فعالیت‌های مالی حزب‌الله تأسیس کردند. اوفک، محمد قصیر و محمد قاسم البزال را در سال ۱۳۹۷ به دلیل همکاری با حزب‌الله تحریم کرده بود.

عدنان محمود یوسف کارمند شرکت مقلد از اواسط سال میلادی گذشته به دنبال سرمایه‌گذارانی برای راه‌اندازی شرکت‌هایی در امارات متحده عربی با هدف دور زدن تحریم‌های اعمال شده این کشور علیه مقلد بوده است. یوسف در معاملات تجاری، از جمله بحث در مورد پیشنهادات و سودآوری، با رایان مقلد و رانی مقلد شرکت داشته است. علاوه بر این، یوسف در معاملات تجاری با محمد ابراهیم بزی، سرمایه‌دار حزب‌الله تحریم شده توسط ایالات متحده، شرکت داشته و بیش از یک میلیون دلار از او دریافت کرده است.

بنا بر این بیانیه،‌ مازن حسن الزین یک مشاور تجاری مستقر در امارات متحده عربی برای مقلد است. الزین همچنین نقش مدیریتی در یک شرکت مادر داشت که مدیریت تعدادی از شرکت‌ها را بر عهده داشت که این سه نفر قصد داشتند به نمایندگی از مقلد در امارات متحده عربی تاسیس کنند. مقلد، الزین را به عنوان نماینده خود منصوب کرد تا از طرف او با فعالیت‌هایش را با همکاران مقلد هماهنگ کند.

XS
SM
MD
LG