لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۴:۰۴

واکنش‌ها به انتشار جزئیات کشته شدن نیکا شاکرمی: قاتلانت «مجازات» خواهند شد


نیکا شاکرمی
نیکا شاکرمی

در حالی که واکنش‌های گسترده به اسناد منتشرشده درباره تعرض جنسی مأموران جمهوری اسلامی به نیکا شاکرمی و نحوه کشته شدن او همچنان ادامه دارد، قوه قضاییه جمهوری اسلامی برای روزنامه‌نگارانی که با استناد به این گزارش مطالبی درباره این نوجوان کشته شده نوشته‌اند، پرونده تشکیل داده است.

بسیاری کاربران گفته‌اند که این نوجوان ۱۶ ساله تا لحظه آخر با دست‌های بسته در مقابل مأموران حکومتی و «جانواران وحشی» ایستادگی کرد و هرچند روشن شده «قاتلان نیکا» چه کسانی هستند، آنها در حال حاضر آزادند، اما روزی «مجازات خواهند شد.»

بی‌بی‌سی جهانی روز دوشنبه در یک گزارش تفصیلی اعلام کرد به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد نیکا شاکرمی، نوجوان ۱۶ ساله معترض ایرانی، پاییز ۱۴۰۱ هم‌زمان با اعتراضات سراسری در ایران، مورد تعرض جنسی مأموران حکومتی قرار گرفته و کشته شده است.

این شبکه متعلق به دولت بریتانیا می‌گوید به گزارشی «بسیار محرمانه» از جلسه استماع پرونده نیکا شاکرمی توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دست یافته که شامل اسامی قاتلان او و فرماندهان ارشدی است که سعی کردند حقیقت را پنهان کنند.

در پی انتشار این گزارش، کاربران بسیاری در رسانه‌های اجتماعی نسبت به نحوه کشته شدن نیکا شاکرمی به دست نیروهای حکومتی واکنش نشان دادند و شجاعت و ایستادگی این نوجوان معترض را تا لحظه آخر زندگی‌اش ستودند.

مژگان کشاورز، فعال حقوق زنان، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که نیکا شاکرمی «با ۱۶ سال سن و دست بسته مقابل سه مرد ایستاد و تا آخرین لحظه غرید و تسلیم نشد.»

مهدی یراحی، خواننده معترض که در حال حاضر با پابند الکترونیکی بیرون از زندان به سر می‌برد، تصویری از این نوجوان کشته شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ منتشر کرد و نوشت: «به مهسا، به نیکا، به خشم و خون نگر.»

سعید قاسمی‌نژاد، پژوهشگر ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در واشنگتن، تأکید کرد، با این که «اسامی قاتلان» نیکا شاکرمی مشخص است، آنها بازداشت نشده‌اند و «دارند راست راست راه می‌روند.»

امیرحسین اعتمادی، فعال سیاسی، در پی افشاگری شبکه بی‌بی‌سی جهانی بر اساس اسناد محرمانه‌ای که به آنها دست یافته درباره نحوه کشته شدن نیکا شاکرمی و نام افرادی که در این قتل دست داشته‌اند، سخنان پیشین شاهزاده رضا پهلوی درباره اهمیت افشاگری نیروهای ریزشی از جمهوری اسلامی را یادآوری کرد و نوشت: «با رعایت اصول ایمنی و امنیتی، و به شکلِ ناشناس، اطلاعات مفیدی را که به درد معترضان و مخالفان می‌خورد، مستند و منتشر کنید؛ درباره شیوه‌های سرکوب و اسامی سرکوبگران افشاگری کنید.»

علی کریمی، ستاره سرشناس فوتبال ایران و از چهره‌های شاخص مخالف جمهوری اسلامی، خطاب به مدافعان جمهوری اسلامی و نیروهای حکومتی گفت: «شما مزدوران خامنه‌ای به دختران ایران تجاوز نکنید، نمی‌خواهد برای پهلوی شکسته و فرق شکافته و واقعه کربلا گریه کنید.»

حامد اسماعیلیون، از دادخواهان هواپیمای مسافربری اوکراینی که با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران سرنگون شد، در واکنش به گزارش نحوه کشته شدن نیکا شاکرمی نوشت: «نه بخششی در کار است نه فراموشی. قاتلین بی‌رحم و جنایتکار تو مجازات خواهند شد.»

محمود زیبایی، یکی دیگر از دادخواهان پرواز سرنگون شده پی‌اس۷۵۲، ضمن هم‌ذات‌پنداری با مادر نیکا شاکرمی گفت: «تصور لحظاتی که جگرگوشه‌ات در چنگال جانوارانی وحشی گرفتار شده و به کام مرگ فرو می‌رود، ویرانگر است. زخمی ست ابدی در روح و جسم آدمی.»

او همچنین تأکید کرد: «آن چه امروز قابل تامل است، شجاعت نیکا شاکرمی و ایستادن مادرش در سمت درست تاریخ است؛ تاریخی که ملت بزرگ ایران آن را می‌نویسند.»

گوهر عشقی، مادر دادخواه ستار بهشتی کارگر وبلاگ‌نویسی که در بازداشت و حین بازجویی کشته شد، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «امروز گزارشِ قتلِ دختر جوانم نیکا شاکرمی را دیدم‌. اشک چشمانم خشک نمی‌شود و جگرم شرحه شرحه شده است. انگار یک بار دیگر ستّار (بهشتی) و محمدّم (محمد حسینی) را جلو چشمانم کشتند! دستانِ این رژیم به خون نیکا و سایر فرزندانم آلوده است.»

مسیح علینژاد، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر نیز تأکید کرد: «نیکای شجاع حتی وقتی گیر سپاهیان وحشی خامنه‌ای افتاد، یک تنه با آنها جنگید، جنگید، جنگید. به سپاهی‌های متجاوز التماس نکرد که به او‌ رحم کنند، لگد زد، فریاد زد و این‌گونه بود که آنها رهبر واقعی میدان مبارزه را شناختند و ترسیدند که مبادا او با اقتدارش، تمام زندان را به شورش و قیام وادارد و از ترس‌شان او را کشتند.»

او با بیان این که «جمهوری اسلامی از مبارزان و رهبرانی که حق یک ملت را از سپاهِ خامنه‌ای گدایی نکنند وحشت دارد»، افزود: «شرم بر ما اگر قاتلان نیکا‌ها و سارینا‌ها را ببخشیم.»

علی برنایی، روزنامه‌نگار، نیز با یادآوری حضور مشکوک کامیون‌های یخچال‌دار شرکت «بستنی میهن» در خیابان‌ها در بحبوحه اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، و کشته شدن نیکا شاکرمی در یک ون یخچال‌دار، نوشت: «شکنجه‌گاه، تجاوزگاه و کشتارگاه سیار.»

در این حال، خبرگزاری میزان، ارگان رسانه‌ای قوه قضاییه جمهوری اسلامی، اعلام کرده که «برخی از فعالان رسانه‌ای که به استناد به گزارش» بی‌بی‌سی جهانی مطالبی درباره پرونده نیکا شاکرمی منتشر کرده‌اند، «به دادستانی تهران احضار شدند.»

در همین زمینه، مرضیه محمودی، روزنامه‌نگار در شبکه اجتماعی ایکس نوشته که «در دادگاه فرهنگ و رسانه پرونده جدیدی» برای او تشکیل شده، اما «نه اتهام مشخص است، نه جزئیات.»

او همچنین افزوده است: «البته امروز خبرگزاری میزان اعلام کرده که برای روزنامه‌نگارانی که درباره نیکا شاکرمی اظهارنظر کرده‌اند پرونده تشکیل شده. با این سرعت؟!»

این روزنامه‌نگار در ساعات پیشین در اظهارنظری درباره گزارش اخیر درخصوص جزئیات کشته شدن نیکا شاکرمی، نوشته بود: «گزارش قتل نیکا شاکرمی ثابت می‌کند این‌ها (نیروهای جمهوری اسلامی) با لباس شخصی مردم را می‌کشتند. در این گزارش دو تا فکت در این باره وجود دارد. یکی آن‌جا که می‌گوید یکی از این افراد به‌عنوان معترض وارد جمعیت شده؛ یکی آن‌جا که می‌گوید طرف با جورابش دهن نیکا را بست. در آن گیر و دار، باز کردن و بستن بند پوتین سخت است.»

بی‌بی‌سی جهانی بر اساس اسنادی که می‌گوید به‌دستش رسیده «آرش کلهر، صادق منجزی و بهروز صادقی» را مأموران بازداشت‌کننده نیکا شاکرمی و «مرتضی جلیل» را سرپرست گروه معرفی و عنوان کرده که به‌علت مقاومت بیش از حد نیکا در برابر مأموران و ادامه سردادن شعار، بازداشتگاه موقت از پذیرش او سر باز زده و قرار می‌شود نیکا را به زندان اوین منتقل کنند، که در بین راه نیز در داخل ون با مأموران درگیر می‌شود و به همین علت «آرش کلهر» با جورابش دهان نیکا را بسته سپس «صادق منجزی» روی او نشسته تا اوضاع آرام شود.

بر اساس این گزارش، ماموران همراه نیکا شاکرمی در حین انتقال او به زندان اوین، او را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده و پس از مقاومت نیکا در برابر اقدامات آنها با باتوم او را مضروب کرده و کشته‌اند و سپس جسدش را به دستور «نعیم ۱۶»، با هویت «سروان محمد زمانی» در خیابانی خلوت در بزرگراه یادگار امام تهران رها کرده‌اند.

شاهزاده رضا پهلوی در واکنش به این گزارش تأکید کرده است که «مرتکبان جنایت علیه نیکا شاکرمی، و مسئول اصلی آن علی خامنه‌ای به دست عدالت سپرده خواهند شد.»

XS
SM
MD
LG