لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۸:۰۵

ده میلیون دلار جایزه برای ارائه اطلاعات درباره «عامل سایبری» جمهوری اسلامی


تعیین جایزه ۱۰ میلیون دلاری برای ارائه اطلاعات درباره «مصطفی سرمدی» از سوی آمریکا
تعیین جایزه ۱۰ میلیون دلاری برای ارائه اطلاعات درباره «مصطفی سرمدی» از سوی آمریکا

وب‌سایت برنامه «پاداش برای عدالت» اعلام کرد به هر کسی که اطلاعاتی درباره «مصطفی سرمدی» از اعضای هیئت مدیره شرکت سایبری «ایمن نت پاسارگاد» ارائه کند، ده میلیون دلار پاداش خواهد داد.

حساب رسمی فارسی‌ برنامه «پاداش برای عدالت» که بخشی از وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا است، روز پنجشنبه ۱۷ اسفند خاطرنشان کرد که آقای سرمدی و شرکت متبوعش در تابستان و پاییز سال ۲۰۲۰ با همکاری عوامل سایبری حکومت جمهوری اسلامی، یک کارزار اینترنتی را رهبری کرده است که هدف آن تأثیرگذاری بر رأی‌دهندگان آمریکایی و تضعیف اعتماد آنان در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا بوده است.

براساس گزارشها عوامل سایبری جمهوری اسلامی طی این کارزار، تلاش کردند با نفوذ به بانک اطلاعات انتخابات ایالتی، اطلاعات رای‌دهندگان آمریکایی را به دست آورند و در مواردی موفق شدند، ایمیلهای تهدیدآمیز برای ارعاب شهروندان ارسال کنند و با قصد تشویش اذهان عمومی اطلاعات نادرست و ساختگی درباره انتخابات و امنیت آن را انتشار دهند.

بنابراعلام حساب رسمی فارسی‌زبان «پاداش برای عدالت»، این گروه سایبری با هدایت «مصطفی سرمدی» و شرکت «ایمن نت پاسارگاد» توانستند با دستیابی غیرقانونی به حسابهای مدیریت محتوای چندین نهاد رسانه‌ای آنلاین آمریکایی، امکان تولید و ویرایش اطلاعات جعلی را به دست آوردند که این عملیات در نهایت توسط دفتر تحقیقات فدرال خنثی شد.

وب‌سایت برنامه «پاداش برای عدالت» مصطفی سرمدی را متولد دهم مرداد ۱۳۶۶ با تابعیت ایرانی معرفی کرد و او را به سازمان جنگ الکترونیک و دفاع سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شرکتهای ایمن نت پاسارگاد و نت پیگرد سماوات وابسته دانست.

برنامه پاداش برای عدالت، زیرمجموعه وزارت امور خارجه ایالات متحده است و برای اطلاعاتی که منجر به شناسایی و یا مکان‌یابی هر شخص یا نهاد خارجی شود که به طور آگاهانه در امور ایالات متحده دخالت مخرب می‌کند، پاداش نقدی تعیین می‌کند.

وزارت دادگستری آمریکا نیز روز ۱۱ اسفند رسما علیه یک شهروند ایرانی به نام علیرضا شفیعی‌نسب به اتهام سازماندهی حملات سایبری علیه نهادهای دولتی ایالات متحده، پیمانکاران دفاعی و دو شرکت مستقر در نیویورک کیفرخواست صادر کرد.

علیرضا شفیعی‌نسب به اتهام مشارکت در یک کارزار سازمان‌یافته از سال ۲۰۱۶ تا آوریل ۲۰۲۱ برای نفوذ سایبری به ۱۲ شرکت آمریکایی و همچنین تلاش برای نفوذ به سامانه‌های وزارت امور خارجه و وزارت خزانه‌داری تحت تعقیب قرار دارد.

پیشتر وزارت امور خارجه آمریکا هم با تعیین جایزه تا سقف «۱۰ میلیون دلار» در قالب برنامه «پاداش برای عدالت» از افرادی که درباره اقدامات مخرب سایبری علیرضا شفیعی‌نسب اطلاعات دارند خواسته بود تا اطلاعات خود را به این مرکز ارسال کنند.

XS
SM
MD
LG