لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۳:۲۳

نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا در حال تدارک برای عملیات تخلیه شهروندان بریتانیایی از منطقه


نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا در حال آماده شدن برای انجام عملیاتی برای تخلیه هزاران شهروند بریتانیایی از خاورمیانه در صورت احتمال حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل است.

کماندوها پیش از این عملیات شناسایی در امتداد سواحل لبنان را در راستای ماموریت نجات دریایی انجام داده‌اند. گرانت شاپس وزیر دفاع بریتانیا در گفت‌وگو با روزنامه «دیلی میل» تاکید کرد که برای یاری به شهروندان گرفتار بریتانیایی در منطقه «کاملا آماده» است.

وزارت خارجه بریتانیا به تمام شهروندان خود توصیه کرده تا لبنان را ترک کنند. همچنین جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده گفت «تهدید جدی حمله» همچنان وجود دارد، همزمان گزارش‌ها از ارسال پیامی از سوی حکومت ایران به واشنگتن مبنی بر هشدار علیه دخالت نیروهای آمریکایی در منطقه، حکایت دارند.

طرح تخلیه که با کد «عملیات شهابی» نامگذاری شده است، به رهبری «کلاه سبزهای بریتانیا» و با همراهی نیروی دریایی و هوایی سلطنتی اجرا خواهد شد.

عملیات شهابی با عملیات «دینامو» مقایسه می‌شود؛ یعنی تخلیه صدها هزار نیروی متفقین از دانکرک در سال ۱۹۴۰ و در جریان جنگ جهانی دوم هنگامی که توسط نیروهای آلمانی محاصره شده بودند.

اسرائیل و متحدانش در حال آماده باش جهت پاسخ احتمالی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی در سوریه هستند؛ حمله‌ای که اوایل ماه جاری ۱۳ کشته به علاوه یک فرمانده ارشد ایرانی برجای گذاشت. با وجود آنکه اسرائیل مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته، اما به طور گسترده‌ای عامل آن شناخته می‌شود.

پاسخ حکومت ایران احتمالا شامل گروه نظامی و به شدت مسلح حزب الله خواهد بود که در لبنان مستقر است. پیش از این گزارش‌های اطلاعاتی حکایت از تدارک [حکومت] ایران برای یک ضد حمله با بیش از ۱۰۰ پهپاد، ده‌ها موشک کروز و موشک بالستیک داشت.

چنین سناریویی احتمالا منجر به بسته شدن راه‌های هوایی غیرنظامی خواهد شد - از این رو احتمال راه حل دریایی مطرح است.

با درک این موضوع که حکومت ایران علاقه‌مند به درگیری مستقیم با نیروهای بریتانیایی نیست، هواپیماهای تایفون نیروی هوایی سلطنتی مستقر در قبرس می‌توانند به عنوان حفاظ امنیتی عمل کنند.

شاپس به میل گفت: «شهروندان بریتانیایی در منطقه از تهدیدهای [حکومت] ایران نگران خواهند بود. ما برای کمک به آنها آماده هستیم. طرح‌هایی وجود دارد اما بنا به دلایل امنیتی نمی توان درباره آنها صحبت کرد.»

XS
SM
MD
LG