لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۳:۵۱

ادعای کرملین: حمایت بریتانیا و فرانسه از اوکراین برای امنیت اروپا خطرناک است


حملات پهپادی روسیه به اوکراین
حملات پهپادی روسیه به اوکراین

کرملین اظهارات دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، را «خطرناک» توصیف کرد و مدعی شد که سخنان آنها «نشان‌دهنده دخالت مستقیم احتمالی» لندن و پاریس در حملات اوکراین به مناطق تحت اشغال روسیه است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز جمعه ۱۴ اردیبهشت، در مورد آنچه «دخالت مستقیم بریتانیا و فرانسه در جنگ اوکراین»‌نامید، عنوان کرد که این موضوع به معنای «تشدید تنش» است که «می‌تواند به طور بالقوه، خطری برای امنیت اروپا و کل ساختار امنیتی اروپا باشد.»

آقای کامرون روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت، در جریان سفر به کی‌یف، پایتخت اوکراین، به رویترز گفته بود که اوکراین حق دارد برای دفاع از خود حمله کند.

او افزوده بود: «همان طور که روسیه در داخل اوکراین حمله می‌کند، کاملاً قابل درک است که چرا اوکراین احساس می‌کند باید برای دفاع از خود مطمئن شود.»

دیوید کامرون وعده سه میلیارد پوند (۳.۷ میلیارد دلار) کمک نظامی سالانه به اوکراین را داده و گفته بود بریتانیا تا زمانی که طول بکشد به اوکراین کمک خواهد کرد.

وی اضافه کرده بود که لندن مخالفتی ندارد که اوکراین از تسلیحات بریتانیایی برای حمله در داخل روسیه استفاده کند.

آقای مکرون نیز روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای اشاره کرده بود که او اعزام نیرو به اوکراین را مستثنی نمی‌کند.

  • پل کریمه

در این حال، روسیه روز جمعه هشدار داد در صورت حمله اوکراین به کریمه یا پل کریمه که جنوب روسیه را به دریای سیاه متصل می کند، با یک «حمله انتقام جویانه» روبرو خواهد شد.

مسکو اعلام کرد اوکراین که اخیراً سامانه موشکی دوربرد «ام‌جی‌ام-۱۴۰» را از ایالات متحده دریافت کرده، در حال برنامه ریزی برای حمله به این پل در آستانه یا در روز ۹ مه (۱۹ اردیبهشت ۱۳۲۴)، سالگرد شکست آلمان نازی در جنگ جهانی دوم، است.

ناوگان دریای سیاه روسیه که اوکراین بارها به آن حمله کرده، در کریمه مستقر است.

کی‌یف گفته است که ساخت این پل را که برای انتقال نیروها و تسلیحات روسیه به اوکراین استفاده شده است، غیرقانونی می‌داند.

کی‌یف تاکید دارد که شبه جزیره کریمه که روسیه آن را به خاک خود منضم کرده، بخشی از خاک اوکراین است و باید به اوکراین بازگردانده شود.

  • حملات روسیه

روسیه بامداد شنبه ۱۵ اردیبهشت، شهر خارکیف را هدف حمله پهپادی قرار داد. به گفته فرماندار منطقه، دست‌کم سه تن از جمله یک کودک ۱۳ ساله بر اثر سقوط بقایای پهپادهای سرنگون شده مجروح شدند.

یک مقام محلی در پیام رسان تلگرام گفت روز جمعه یک موشک روسی به منطقه کروووهراد در بخش مرکزی اوکراین اصابت کرد و یک غیرنظامی زخمی شد و به خانه‌ها و زیرساخت‌ها نیز آسیب وارد شد.

زیرساخت‌های انرژی اوکراین در ماه‌های اخیر بارها هدف حملات سنگین هوایی روسیه سنگین قرار گرفته اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، سه‌شنبه شب ۱۱ اردیبهشت، در سخنرانی شبانه خود بار دیگر از متحدان کی‌یف خواسته بود تا کمک‌های نظامی به اوکراین را هر چه سریع‌تر ارسال کنند.

او گفته بود: «تسلیحات باید هر چه سریع‌تر به دست ما برسد تا بتوانیم قابلیت‌های سربازان‌مان را به‌طور محسوس تقویت کنیم» و افزوده بود: «بمب‌های هوایی و عملیات تهاجمی روسیه نباید بر خط مقدم تسلط داشته باشد، بلکه ابتکار عمل اوکراینی‌ها با پدافند هوایی، توپخانه و پهپادها باید در خط مقدم مسلط باشد.»

به گفته او، «آنچه اوکراین واقعاً روی آن حساب می‌کند، سرعت تحویل کمک‌های ایالات متحده است که اشغالگران باید نتیجه آن را احساس کنند.»

پس از تصویب کمک نظامی ۶۱ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین آمریکا متعهد شده است که تحویل سلاح‌های جدید به این کشور را سرعت بخشد.

XS
SM
MD
LG