لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۱:۲۹

سی‌و‌نهمین جلسه دادگاه حمید نوری؛ متهم «مسئول خواندن نام زندانیان» در راهروی مرگ بود


دادگاه حمید نوری (آرشیو)
دادگاه حمید نوری (آرشیو)

سی و نهمین جلسه دادگاه حمید نوری، متهم به مشارکت در اعدام‌های تابستان ۶۷، روز دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ در شهر دورس در آلبانی با شهادت اکبر صمدی، یکی از جان به در بردگان از آن اعدام‌ها و از اعضای سازمان مجاهدین خلق، برگزار شد.

اکبر صمدی که در سال ۱۳۶۰ و در نوجوانی دستگیر شده بود، در دادگاهی سه دقیقه‌ای به اتهام هواداری از سازمان مجاهدین به ده سال زندان محکوم شد. شاهد با اشاره به این که در جریان اعدام‌های تابستان ۶۷ چندین بار در راهروی مرگ و در برابر هیات مرگ قرار گرفته بود، گفت که از سال ۶۵ - یعنی زمان انتقالش به زندان گوهردشت - بارها با حمید نوری برخورد داشت و یک‌بار توسط او نزد هیات مرگ برده شد.

وی گفت که اولین بار در روز هشتم مرداد به همراه گروه دیگری از زندانیان از انفرادی به سمت راهروی مرگ برده شد و با اعتراض لشکری دوباره به انفرادی بازگردانده شد. او شهادت داد که علاوه بر مواجهه با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کنونی ایران، در میان اعضای هیات مرگ، در روز دوازدهم مرداد شخص ابراهیم رئیسی او را خطاب قرار داد و از او خواست که مبارزه مسلحانه و کومله را محکوم کند، اما او این را نپذیرفت.

اکبر صمدی گفت، در روز دوازدهم هر چند دقیقه یک بار گروهی شامل ده تا پانزده نفر زندانی را صدا می‌کردند و برای اعدام می‌بردند. او با تاکید بر این که حمید نوری مسئول خواندن نام زندانیان در راهروی مرگ بود، گفت که تجربه ضرب و شتم در تونل مرگ توسط نوری و لشکری و ناصریان را نیز دارد و به محض خواندن خبر دستگیری حمید نوری و دیدن تصاویرش، او را شناسایی کرده است.

اکبر صمدی، از جان به در بردگان اعدام‌های تابستان ۶۷
اکبر صمدی، از جان به در بردگان اعدام‌های تابستان ۶۷

شاهد با بازگویی روایتی در مورد حمید نوری گفت: «حمید نوری یک کار کثیف با زندانیان می‌کرد. آنهایی را که قرار بود به بند برگرداند در محل اعدام‌ها به صف می‌کرد و بعد به آنها می‌گفت که به عقب برگردند.»

شاهد امروز دادگاه گفت که برگه اعدامش روی میز ابراهیم رئیسی جا مانده بود و بعدا پیدا شد. او در توضیح گفت، در پایان روز که حمید نوری اسامی زندانیان را برای انتقال به بند خواند؛ اما نام او نه میان آن نام‌ها بود و نه در لیست زندانیانی که قرار بود اعدام شوند.

اکبر صمدی در نهایت با قبول مصاحبه، از اعدام جان به در برد و پس از اعدام‌ها در اواخر سال ۶۷ از زندان گوهردشت به زندان اوین منتقل شد. شاهد گفت که در زندان اوین هم یک بار با حمید نوری و ناصریان مواجه شد، و حمید نوری به او گفت: «شانس آوردی که از دست ما در رفتی. باید اعدام می‌شدی.»

اکبر صمدی پنج سال بعد از آزادی‌اش، یعنی در سال ۱۳۷۵، از ایران خارج شد. او از سال ۱۳۹۵ تاکنون در اردوگاه «اشرف ۳» در آلبانی مستقر بوده است.

سی و چهار جلسه این دادگاه - به جز جلسات فوق العاده - در استکهلم سوئد برگزار شده بود. بنابر یک برنامه از پیش تنظیم شده، جلسات سی و پنجم تا چهل و یکم این دادگاه به جای استکهلم در آلبانی، محل استقرار هفت تن از شاهدان این دادگاه، برگزار می‌شود.

جلسه بعدی دادگاه حمید نوری روز سه شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ با شهادت محمود رویایی برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG