لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۰:۰۹

ادامه درگیری‌ها در سودان؛ شمار گرسنگان به ۲۰ میلیون نفر رسید


یک آژانس امنیت غذایی روز پنجشنبه اعلام کرد درگیری بین جناح های نظامی رقیب در سودان، بحران انسانی و امنیت غذایی در این کشور را عمیق‌تر کرده است و تعداد افرادی که با نا‌امنی غذایی حاد مواجه هستند سریع تر از حد انتظار به حدود ۲۰ میلیون نفر (۴۲ درصد جمعیت کشور) رسیده است.

بر اساس گزارش آژانس «طبقه بندی امنیت غذایی یکپارچه» - سازمانی که از مشارکت آژانس‌های سازمان ملل، سازمان‌های غیردولتی و سایر گروه های مرتبط تشکیل شده است – بیشترین مناطق آسیب دیده، خارطوم، منطقه‌ غربی دارفور و بخش‌هایی از کوردوفان هستند که همگی از زمان آغاز جنگ در میانه آوریل شاهد درگیری، هجوم و غارت بوده‌اند.

درگیری بین ارتش سودان و نیروهای شبه نظامی پشتیبانی سریع که بر سر انتقال قدرت به یک دولت غیرنظامی آغاز شد، به آواره شدن بیش از سه میلیون نفر در داخل سودان و فرار بیش از ۹۰۰ هزار نفر به کشورهای مجاور منجر شده است.

بر اساس گزارش این آژانس اختلال در زنجیره تامین غذا، جابجایی جمعیت و آسیب به زیرساخت‌های کشور که همه ناشی از درگیری‌ها بوده‌اند، در افزایش تعداد گرسنگان نقش داشته اند. تعدادی از کشاورزان هم به رویترز گفته بودند که عدم امکان کشت می‌تواند به افزایش گرسنگی بینجامد.

این آژانس می‌گوید که این وضعیت باعث افزایش تقریبا ۱۲ میلیونی تعداد کسانی شده که به حمایت فوری برای تامین غذا نیازمندند. سال گذشته در همین زمان تعداد این افراد در سودان ۸.۶ میلیون نفر بود.

سازمان ملل پیش‌تر اعلام کرده بود که تعداد گرسنگان تا ماه اوت به بیش از ۱۹ میلیون نفر خواهد رسید.

ساکنان سرتاسر سودان در روزهای اخیر از بدتر شدن شرایط از جمله قطعی برق، کمبود دارو و قطع شدن ارتباطات گزارش داده‌اند. سازمان‌های امدادی نیز برای ارائه خدماتشان با مشکل مواجه شده‌اند.

عفو بین‌الملل روز پنجشنبه گزارش داد که جنایات جنگی گسترده ای در سودان صورت می‌گیرد و غیر نظامیان در حملات عمدی کشته می شوند.

خبرگزاری رویترز هم هفته پیش گزارش داده بود که تلفات غیرنظامیان در خارطوم، پایتخت سودان، بسیار بیشتر از آن چیزی است که آمار رسمی نشان می دهد.

XS
SM
MD
LG