لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۳:۵۹

وکیل ترانه علیدوستی: پزشکان علت بیماری‌اش را «یک تداخل دارویی» تشخیص داده‌اند


ترانه علیدوستی
ترانه علیدوستی

در پی نگرانی‌ها برای ترانه علیدوستی به دلیل ابتلا به بیماری ناشناخته پس از آزاد شدن از زندان، وکیل این بازیگر سرشناس می‌گوید پزشکان علت بیماری او را «یک تداخل دارویی» دانسته‌اند.

زهرا مینویی، وکیل ترانه علیدوستی، روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که هرچند تمایل موکل او برای خبررسانی درباره وضعیت جسمی‌اش به «حریم شخصی و خصوصی» این بازیگر مربوط است، اما برای «رفع نگرانی» درباره آن توضیح مختصری ارائه کرد.

این وکیل دادگستری گفت که ترانه علیدوستی «از مرداد ۱۴۰۲» به سندروم «درِس» مبتلا شده و «پزشکان علت آن را یک تداخل دارویی تشخیص داده‌اند.»

به گفته زهرا مینویی، موکلش اکنون «پس از طی دوره‌های طولانی درمان در مسیر بهبود نسبی» است.

سندروم «دِرِِس» که عبارت اختصاری برای «واکنش دارویی با ائوزینوفیلی و علائم سیستمیک» است، با التهاب و تورم پوستی گسترده، تب، ناهنجاری‌های خونی، و درگیری اندام‌های مختلف همراه است.

به گفته آکادمی حساسیت، آسم، و ایمنی‌شناسی آمریکا، عارضه «درِس» می‌تواند تا هفته‌ها پس از مصرف دارو و حتی پس از قطع آن رخ دهد و میزان مرگ و میر مرتبط با این بیماری «بین پنج تا ۱۰ درصد» است.

در روزهای گذشته مادر ترانه علیدوستی در ارتباط زنده با مخاطبانش در اینستاگرام از ابتلای این هنرمند سرشناس ایرانی به یک «بیماری ناشناخته» خبر داد که «منشأ آن مشخص نیست» و از همگان خواست که برایش «عشق بفرستند و دعا کنند.»

نادره حکیم‌الهی، مادر ترانه علیدوستی، روز یک‌شنبه دوم اردیبهشت، در یک برنامه زنده در اینستاگرام گفت: «حال ترانه خوب است، ولی خوب نبوده؛ بیماری سخت است. به‌خصوص که منشأ آن مشخص نیست. من نگران بودم، اما از نگرانی درآمدم. برایش عشق بفرستید و دعا کنید.»

این هنرپیشه منتقد که در بحبوحه اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ به حمایت صریح از معترضان پرداخت و حجاب اجباری را از سر برداشت ۲۶ آذر همان سال بازداشت شد و پس از سه هفته به قید وثیقه یک میلیارد تومانی به طور موقت آزاد شد.

حال وکیل او گفته که ترانه علیدوستی «از مرداد ۱۴۰۲» به این بیماری مبتلا شده است.

در پی انتشار گزارش‌هایی از احتمال ابتلای این بازیگر شناخته شده به بیماری مذکور در زندان، دکتر محمدکاظم عطاری، پزشک و پژوهشگر پزشکی اجتماعی، به صدای آمریکا گفت که جمهوری اسلامی در سال‌های قبل در زندان‌ها از مواد و یا خوراندن سمومی استفاده کرده که باعث بروز سرطان یا از کار افتادن ارگان‌های برخی زندانیان شده و از آن جا که این مواد در بدن قابل پیگیری بود، این رویه را به استفاده از موادی تغییر داد که زندانیان را «از خود بی‌خود می‌کرد» و وادار می‌کرد به «واکنش‌های غیرارادی از جمله اعتراف علیه خود.»

به گفته این کارشناس، در حال حاضر جمهوری اسلامی از داروها و مواد غذایی روتین «به صورت نا به جا» استفاده می‌کند و زندانیان را به سمت «واکنش‌های عصبی» می‌کشاند.

XS
SM
MD
LG