لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۳:۰۰

قدردانی زلنسکی و نتانیاهو از آمریکا؛ مادامی‌ که آمریکا پشتیبان دموکراسی باشد، آزادی شکست نخواهد خورد


سران اوکراین و اسرائیل پس از تصویب بسته کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان توسط مجلس نمایندگان آمریکا در روز شنبه اول اردیبهشت، از این اقدام ایالات متحده قدردانی کردند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین این تصمیم‌ را «هدایت تاریخ به سوی مسیر درست» خواند و گفت: «مادامی‌ که آمریکا پشتیبان دموکراسی باشد، آزادی شکست نخواهد خورد.»

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز از حمایت دو حزب آمریکا از اسرائیل تشکر کرد و این قانون را در راستای «دفاع از تمدن غرب» توصیف کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه اول اردیبهشت، بسته کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد.

این بسته شامل حدود ۶۱ میلیارد دلار برای کمک به اوکراین در مقابله با روسیه و همچنین بودجه‌ای جداگانه برای حمایت از اسرائیل و تقویت اقدامات مقابله‌ای با سیاست‌های چین در منطقه هند و اقیانوس آرام است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، از مجلس سنا خواست که پس از تصویب سریع این طرح، فورا آن را برای امضای نهایی و تبدیل‌شدن به قانون به کاخ سفید بفرستند.

او ضمن قدردانی از ائتلاف فراحزبی حامی این طرح یادآور شد که تصویب طرح مزبور در شرایط رویارویی اسرائیل با «حملات بی‌سابقه» جمهوری اسلامی و تداوم بمباران اوکراین از سوی روسیه انجام شده است.

مجلس سنا، بیش از دو ماه پیش طرح مشابهی را تصویب کرده بود. طی این مدت، رهبران هر دو حزب از جمله جو بایدن و میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه در سنا، از مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، بارها خواسته بودند آن را برای رای‌گیری مطرح کند.

آقای جانسون در روزهای گذشته به‌رغم تهدیدهای برخی از قانونگذاران افراطی جمهوری‌خواه این بسته را برای رای‌گیری در مجلس ارائه کرد.

XS
SM
MD
LG