لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۷:۳۹

یک نماینده مجلس: قیمت ساخت مسکن قابل پیش‌بینی نیست 


افزایش چندباره قیمت ساخت مسکن در ایران
افزایش چندباره قیمت ساخت مسکن در ایران

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از توقف «نهضت ملی مسکن» در پیشرفت ۲۵ درصدی خبر داده و گفته که به دلیل افزایش نرخ‌ها و نوسانات بازار ارز، قیمت ساخت مسکن دیگر قابل پیش‌بینی نیست.

خبرگزاری ایلنا نیز نوشته است که طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی ساخت بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی از پروژه «نهضت ملی مسکن» آغاز شده اما پس از گذشت سه سال از عمر دولت اتفاقی در این زمینه رخ نداده است.

ایلنا نوشته گزارش‌ها حاکی از آن است که در این پروژه تنها ۵۱ هزار هکتار زمین تامین شده و هیچ اقدام دیگری صورت نگرفته است.

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس با تایید این موضوع گفته که پیشرفت فیزیکی پروژه در حد ۲۵ درصد مانده‌است.

به گفته کوچی قیمت‌ها به شدت شناور هستند و انبوه‌سازان نمی‌توانند به یک قیمت ثابت و غیرقابل انعطاف برسند و قرارداد منعقد کنند.

برهمین اساس رسانه‌ها در آبان ماه سال ۱۴۰۲ اعلام کردند که با افزایش قیمت تمام شده «مسکن ملی» از ۴ میلیون تومان به ۱۵ میلیون تومان و وضعیت بحرانی معیشت باعث شده است تا متقاضیان «مسکن ملی» توان پرداخت «آورده» خود را نداشته باشند.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران نیز ۱۷ خرداد سال ۱۴۰۲ از موافقت وزارت راه و شهرسازی با قیمت ۱۰ میلیونی ساخت «مسکن ملی» خبر داده بود که روزنامه «دنیای اقتصاد» ۲۱ آبان ماه سال ۱۴۰۲ از افزایش آن به ۱۵ میلیون تومان خبر داد.

آخرین گزارش رسمی از قیمت مسکن در ایران نشان می‌دهد که متوسط هر متر مربع در پایتخت در اسفند ماه ۱۴۰۲ از ۸۱ میلیون تومان فراتر رفته است.

کارشناسان بر این باورند که «مسکن ملی»، در دولت رئیسی راه به جایی نخواهد برد و سرنوشت برداشت ۲ میلیارد دلار از «صندوق توسعه ملی» در کنار بیش از ۱۰ هزار هکتار زمین مازاد دستگاه‌های دولتی که برای این کار شناسایی شده در نهایت نامعلوم خواهد ماند.

XS
SM
MD
LG