لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۹:۱۳

سازمان «شاخص سانسور» خواستار اقدام فوری سازمان ملل برای توقف حکم اعدام توماج صالحی شد


سازمان معتبر بریتانیایی «ایندکس آن سنسورشیپ» یا «شاخص سانسور» روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت، یک درخواست فوری از جانب خانواده توماج صالحی به دو نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای تجدیدنظر در حکم اعدام این خواننده معترض ارسال کرده است.

توماج صالحی، اوایل آبان ۱۴۰۱ در ارتباط با اعتراضات سراسری توسط نیروهای حکومتی بازداشت و روانه زندان شد. او یک سال بعد با قید وثیقه آزاد اما دوباره چند روز بعد بازداشت و راهی زندان اصفهان شد.

او ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان به اتهام «اجتماع و تبانی، و معاونت در بغی» محاکمه و حکم اعدامش روز ۵ اردیبهشت به وکلایش ابلاغ شد.

«شاخص سانسور» در درخواست خود می‌گوید از آنجایی که فرصت برای تجدیدنظر در حکم اعدام توماج صالحی تنها بیست روز تا ۲۵ اردیبهشت است، بیم آن می‌رود که با توجه به افزایش شمار اعدام‌ها در ایران مقامات جمهوری اسلامی به سرعت برای اجرای این حکم اقدام کنند.

این سازمان غیردولتی ‌مدافع آزادی بیان می‌گوید آخرین گزارش عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که مقامات ایران در سال گذشته حداقل ۸۵۳ نفر را اعدام کردند که بالاترین تعداد در هشت سال گذشته است و زندان‌های ایران را به محلی برای کشتار جمعی تبدیل کرده‌‌اند.

تیم وکلای بریتانیایی که از جانب خانواده توماج صالحی و «شاخص سانسور» فعالیت می‌کنند در درخواست فوری خود به گزارشگران ویژه سازمان ملل به اعدام‌های فراقانونی، شکنجه و رفتارهای تحقیرآمیز با زندانیان اشاره کرده‌اند.

در این درخواست آمده است: «حکومت ایران تعهدات حقوقی بین‌المللی خود را نقض می‌کند و به حقوق آقای صالحی در زمینه‌هایی از جمله حق حیات، عاری از شکنجه، محاکمه عادلانه و آزادی بیان احترام نمی‌گذارد.»

« شاخص سانسور» که همزمان با صدور حکم اعدام برای توماج جایزه آزادی بیان خود در شاخه هنر را به او اهدا کرده بود نوشت: «توماج صالحی، خواننده رپری که به دلیل حمایت هنری‌اش از جنبش زن زندگی آزادی شناخته شده... در ایران به اعدام محکوم شده است. محکوم شدن به اعدام به دلیل خواندن درباره حقوق بشر، فجیع‌ترین توهین به عدالت است.»

این سازمان در بیانیه خود به نقل از آرزو اقبالی، دختر خاله توماج که از ثبت درخواست فوری به سازمان ملل استقبال کرد نوشت: «جامعه جهانی باید با توماج صالحی و همه کسانی که شجاعانه علیه بی‌عدالتی و ظلم در ایران صحبت می‌کنند، ابراز همبستگی کند. کوتاهی در این امر نه تنها زندگی و آسایش توماج را به خطر می‌اندازد، بلکه رژیم ایران را برای ادامه رفتار خشن خود با زندانیان سیاسی که بیشتر به منظور ارعاب مردم و سرکوب مخالفان است، بی‌پرواتر خواهد کرد.»

کائولفیون گلگر، مشاور بین‌المللی خانواده توماج صالحی و «شاخص سانسور» گفت: «توماج صالحی هنرمندی درخشان، شجاع و با استعداد است که از موسیقی و ویدیوهای خود برای ایستادگی در برابر رژیم وحشی ایران و حمایت از مردم ایران، مبارزه برای حقوق بشر، دموکراسی و آزادی استفاده می‌کند.»

نیک ویلیامز، مسئول سیاست‌گذاری در «شاخص سانسور»، می‌گوید: «حکم اعدام توماج صالحی، سوءاستفاده‌ وحشتناک از قدرت توسط رژیمی است که هنر و آزادی بیان را جرم انگاری کرده است.» او ضمن اشاره به سرکوب گسترده در پی اعتراض‌ها علیه کشتن مهسا امینی گفت: «پرونده توماج نماد شجاعت همه کسانی است که اعتراض خود را ابراز کردند. به همین دلیل است که «شاخص سانسور افتخار می‌کند که به همراه خانواده‌اش و تیم وکلای بریتانیایی برای آزادی او در تلاش است. هیچ کس نباید به خاطر موسیقی خود یا همبستگی با زنان شجاعی که اعتراض کردند به اعدام محکوم شود.»

«شاخص سانسور« در خاتمه می‌گوید با «درخواست فوری خود از گزارشگران ویژه سازمان ملل می‌خواهد که با توجه به وخامت اوضاع و خطر قریب‌الوقوع اعدام آقای صالحی، اقدام فوق‌العاده فوری انجام دهند.»

XS
SM
MD
LG