لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۴۷

ترکیه می‌گوید ٣٢ عضو حزب کارگران کردستان را در شمال عراق کشته است


تصویر گروهی از اعضای حزب کارگران کردستان، پ‌ک‌ک. (آرشیو)
تصویر گروهی از اعضای حزب کارگران کردستان، پ‌ک‌ک. (آرشیو)

وزارت دفاع ترکیه روز جمعه ۱۴ اردیبهشت مدعی شد ٣٢ عضو حزب کارگران کردستان، پ‌ک‌ک، را در حمله به مناطق مختلف شمال عراق کشته است.

بر اساس بیانیه این وزارتخانه، شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک در مناطق «حفتانین»، «گارا»، و «خواکورک» در کردستان عراق و همچنین در منطقه‌ای که حملات خود در چارچوب «عملیات پنجه قفل» را انجام می‌دهد، کشته شده‌اند.

حملات برون‌مرزی ترکیه به عراق موجب بروز تنش در روابط دو کشور شده است. آنکارا خواستار همکاری بیشتر بغداد در جنگ علیه پ‌ک‌ک است.

اردوغان دوشنبه هفته گذشته به منظور بهبود و گسترش روابط با عراق و همچنین همکاری دوجانبه علیه حزب کارگران کردستان برای نخستین بار پس از ١٣ سال به عراق رفت و با رهبران عراق و همچنین اقلیم کردستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

ریاست جمهوری ترکیه با انتشار بیانیه‌ای در ارتباط با سفر اردوغان به عراق اعلام کرده بود که او در دیدار با همتای عراقی خود عبداللطیف رشید عنوان کرده که ترکیه از عراق انتظار همکاری علیه سازمان «تروریستی» پ‌ک‌ک را دارد.

عبداللطیف رشید ارشدترین مقام کُرد در عراق است. طبق بیانیه ریاست جمهوری عراق، آقای رشید نیز به اردوغان گفته بود که کشورش از همکاری برای مبارزه با تروریسم استقبال می‌کند و اجازه نمی‌دهد از خاک آن برای حمله به همسایگان استفاده شود. با این وجود، رئیس جمهوری عراق به همتای ترکیه‌ای خود گفته بود که مخالف هرگونه حمله به خاک عراق است.

جمهوری اسلامی ایران و ترکیه طی سال‌های اخیر به بهانه جنگ با احزاب کُرد مستقر در کردستان عراق، حملات هوایی گسترده‌ای در این منطقه انجام داده‌اند که در نتیجه آن ده‌ها غیرنظامی کشته شده و ده‌ها روستا نیز خالی از سکنه شده‌اند.

پ‌ک‌ک در سال ۱۳۵۷ از سوی گروهی از دانشجویان عمدتا کرد تاسیس شد و در سال ۱۳۶۳ فعالیت‌های مسلحانه خود برای کسب حقوق کردها در ترکیه را آغاز کرد.

پ‌ک‌ک از سوی ترکیه، ایالات متحده آمریکا، و اتحادیه اروپا به عنوان سازمانی «تروریستی» شناخته می‌شود.

XS
SM
MD
LG