لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۶:۰۰

تداوم موشک‌پرانی حوثی‌ها؛ شرکت امنیتی دریایی آمبری از حمله به یک کشتی در دریای سرخ خبر داد


گزارش شرکت امنیتی دریایی بریتانیایی آمبری گزارش داد که یک کشتی در حدود ۶۱ مایل دریایی جنوب غربی شهر الحدیده یمن مورد حمله قرار گرفته است. سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا هم از وقوع حادثه‌ای در همان نقطه خبر داده است.

به گزارش رویترز، کاپیتان کشتی از وجود دو موشک در نزدیکی آن خبر داده که آسیبی به کشتی وارد نکرده‌اند. هنوز مشخص نیست که آیا گزارش آمبری و سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا به یک حادثه اشاره می‌کنند یا خیر، زیرا در به روزرسانی‌های آن‌ها نامی از کشتی‌ها برده نشده است.

حوثی‌های یمن که با جمهوری اسلامی همسو هستند از ماه‌ها پیش و به بهانه «همراهی با فلسطینیان» در جنگ غزه، حملاتی را علیه کشتی‌رانی در منطقه دریای سرخ انجام داده‌اند.

بر اساس اعلام سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا یکی از موشک‌ها توسط نیروهای ائتلاف که از حمل و نقل تجاری در منطقه دفاع می‌کنند، رهگیری شده و موشک دوم نیز در فاصله‌ای دورتر از کشتی به آب برخورد کرده است.

رهبر شورشیان حوثی یمن روز ۱۶ فروردین گفت: «در طول چند ماه گذشته ۹۰ کشتی را در دریای سرخ هدف قرار دادیم و در مقابل بر اثر حملات آمریکا و بریتانیا ۳۷ نفر از نیروهایمان کشته و ۳۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.»

عبدالمالک الحوثی، در یک سخنرانی تلویزیونی افزود: «در یک ماه گذشته ۳۴ بار به کشتی‌های مختلف در دریای سرخ حمله کردیم که در این حملات از ۱۲۵ موشک بالستیک ضد کشتی و هواپیماهای بدون سرنشین بهره برده‌ایم.»

او همچنین مدعی شد که حملات پهپادی حوثی‌ها به کشتی‌ها افزایش یافته و به مناطق دیگر هم گسترش پیدا کرده است.

این در حالی است که ژنرال الکسوس گرینکویچ، فرمانده ارشد نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه، می‌گوید حملات شورشیان حوثی یمن به علت کمبود ذخایر پهپاد و موشک‌های بالستیک ضد کشتی، با کاهش روبرو شده است.

الکسوس گرینکویچ شانزدهم فروردین، با اشاره به نقش حملات آمریکا و متحدانش در کاهش خطر حوثی‌ها افزود: «این گروه تقریباً هر روز حملاتی را علیه کشتی‌های تجاری و نظامی در دریای سرخ و خلیج عدن انجام می‌دادند و هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌ها را از مناطق تحت کنترل خود در یمن پرتاب می‌کردند اما حملات تلافی‌جویانه مداوم آمریکا به این گروه تحت حمایت حکومت ایران، به طور قطع بر رفتار آنها و تعداد حملاتشان تأثیر گذاشته و از سرعت عملیات آنها کم کرده است.»

XS
SM
MD
LG