لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۰:۰۹

ابهام در وضعیت سه تن از «ایرانیان مشمول عفو» در چارچوب توافق ایران و آمریکا


آزادی زندانیان دوتابعیتی
آزادی زندانیان دوتابعیتی

همزمان با اجرای مبادله زندانیان بین واشنگتن و تهران، صدای آمریکا دریافته است که از بین ۳ زندانی که در چارچوب توافق ایران و آمریکا قرار بود آزاد شوند، یک نفر هنوز در زندان است، یک نفر اقامت خود را از دست داده و نفر سوم عفو شده است.

به گزارش خبرنگار بخش انگلیسی صدای آمریکا اطلاعات وب‌سایت وزارت دادگستری ایالات متحده نشان می‌دهد از میان سه ایرانی که تصمیم گرفتند در آمریکا بمانند، «کامبیز عطار کاشانی» هنوز در زندان فدرال میشیگان و در بازداشت به سر می‌برد.

سوابق دادگاه همچنین نشان می‌دهد که «امین حسن زاده»، اقامت دائم خود را در آمریکا از ۲۳ اوت از دست‌داده است و «کاوه لطف‌الله افراسیابی» در حالی‌ که در انتظار محاکمه به «اتهامات فدرال» بود، مشمول عفو شده است.

سابرینا شروف، وکیل افراسیابی، در یک پرونده قضایی که توسط صدای آمریکا مشاهده شده، از یک قاضی درخواست کرده تا تاریخ محاکمه او در ژانویه را لغو کند، زیرا پرونده جنایی او «بر اساس اقدامات شعبه اجرایی» دولت ایالات متحده «حل شده» است.

افراسیابی، مقیم دائم ایالات متحده، از زمانی که در سال ۲۰۲۱ توسط دادگاه فدرال نیویورک متهم شد، به اتهام اقدام «به عنوان مامور ثبت نشده دولت جمهوری اسلامی»، در انتظار محاکمه بوده است.

سناتور جمهوری‌خواه تام کاتن روز دوشنبه در نامه‌ای سرگشاده به آنتونی بلینکن، با اشاره به این که حداقل دو تن از این «عوامل جمهوری اسلامی» قصد دارند در ایالات متحده بمانند، از بلینکن خواست تا اطمینان حاصل کند که هیچ عامل ایرانی در آمریکا باقی نخواهد ماند.

او افزود: شما باید توافق ۱۱ سپتامبر را که جمهوری اسلامی را به گروگانگیری بیشتر تشویق می کند و میلیاردها دلار به این رژیم هدیه می‌دهد، لغو کنید. اگر این معامله لغو نشود، حداقل باید تمام عوامل ایرانی مورد معامله را از خاک آمریکا اخراج کنید.

XS
SM
MD
LG