لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۰۳:۱۹

ژنرال‌های ارشد آمریکا و اسرائیل در مورد «تقویت هماهنگی و همکاری» نظامی دو کشور گفت‌وگو کردند


ژنرال مایکل اریک کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) - عکس از آرشیو
ژنرال مایکل اریک کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) - عکس از آرشیو

ارتش اسرائیل روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت اعلام کرد ژنرال مایکل اریک کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده «سنتکام»، به این کشور رفته و با رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، ژنرال هرتزی هالوی، دیدار کرده است.

به نوشته نشریه تایمز اسرائیل، «بررسی وضعیت عملیاتی، تحولات عملیاتی و تقویت هماهنگی و همکاری بین ارتش‌های دو کشور» در کانون گفتگوهای کوریلا و هالوِی قرار داشت.

ارتش اسرائیل جزئیات بیشتری را در این رابطه اعلام نکرده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در روزهای گذشته با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت آوارگان در رفح هشدار داده است که اگر اسرائیل وارد مراکز جمعیتی این شهر شود، تحویل برخی جنگ‌افزارهای تهاجمی به نزدیک‌ترین متحد خاورمیانه‌ای خود را به حالت تعلیق در خواهد آورد.

با این وجود، دولت بایدن روز جمعه در گزارشی به کنگره آمریکا گفت که تضمین‌های «معتبر و موثقی» دارد که اسرائیل از تسلیحات آمریکایی بر اساس قوانین بشردوستانه بین‌المللی استفاده می‌کند.

در این ارتباط، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد اگرچه ممکن است اسرائیل از زمان حمله ١۵ مهر سال گذشته حماس، در مواردی استفاده «ناسازگار» با قوانین بین‌المللی از تسلیحات آمریکایی کرده باشد، اما اطلاعات لازم برای راستی‌آزمایی این مساله را در اختیار ندارد.

عملیات اسرائیل در رفح تاکنون به مناطق شرقی و جنوبی این شهر محدود بوده است و ارتش اسرائیل می‌گوید علاوه بر کشف چندین شبکه تونل، ده‌ها شبه‌نظامی حماس را کشته است.

پس از حمله تروریستی ۱۵ مهر سال گذشته حماس به اسرائیل که منجر به کشته‌شدن ۱۲۰۰ تن و گروگان گرفته شدن بیش از ۲۵۰ تن دیگر شد، اسرائیل تهاجم به غزه را با هدف نابودی این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی و بازگرداندن گروگان‌ها آغاز کرد.

در جریان مذاکرات با میانجیگری ایالات متحده، قطر، و مصر در پاییز سال گذشته، بیش از ۱۰۰ گروگان ربوده‌شده آزاد شدند اما هنوز ١٣٣ گروگان اسرائیلی در اسارت حماس در غزه هستند و اسرائیل معتقد است دست‌کم ۲۰ تن از آنها جان خود را از دست داده‌اند.

مقامات حماس از زمان حمله تروریستی ۱۵ مهر چندین بار تاکید کرده‌اند در صورت توان، حمله‌ای مشابه را بارها تکرار خواهند کرد.

ایالات متحده، بریتانیا، اتحادیه اروپا، ژاپن، اسرائیل، و شمار دیگری از کشورها حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌‌اند.

مطالب مرتبط

XS
SM
MD
LG