لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۹:۳۴

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا در مورد یک «تهدید جدی امنیت ‌‌ملی‌» هشدار داد


مایک ترنر، نماینده ایالت اوهایو در مجلس نمایندگان آمریکا و رئیس کمیته اطلاعات این مجلس - آرشیو
مایک ترنر، نماینده ایالت اوهایو در مجلس نمایندگان آمریکا و رئیس کمیته اطلاعات این مجلس - آرشیو

مایک ترنر، نماینده ایالت اوهایو در مجلس نمایندگان آمریکا از حزب جمهوری‌خواه که ریاست کمیته اطلاعات این مجلس را بر عهده دارد، روز سه‌شنبه بیانیه‌ای صادر کرد و نسبت به «تهدید جدی امنیت ملی آمریکا» هشدار داد.

هرچند او در این بیانیه درباره ماهیت تهدید ادعایی توضیح بیشتری نداده است، اما اشاره کرده که از جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده درخواست کرده است که اطلاعات را سریع‌تر و گسترده‌تر با مردم به اشتراک بگذارد.

این قانونگذار ارشد آمریکایی در رونوشت ایمیلی که برای همکارانش در مجلس نمایندگان ارسال کرده و توسط رسانه‌های خبری مختلف نیز منتشر شده، این خطر را «توانایی بی‌ثبات‌کننده نظامی خارجی» توصیف کرده است.

مشاور امنیت‌ ملی کاخ سفید روز چهارشنبه، در حالی که به‌نظر می‌رسید قصد کم‌اهمیت جلوه‌دادن این نگرانی را دارد، گفت: «من مطمئنم رئیس جمهوری در تصمیماتی که می‌گیرد، امنیت مردم آمریکا را تضمین خواهد کرد.»

جیک سالیوان که در کاخ سفید با خبرنگاران گفت‌گو می‌کرد گفت از این‌ که مایک ترنر نگرانی‌های خود را آشکار کرده است متعجب شده، زیرا قرار بود روز پنجشنبه برای یک «نشست توجیهی محرمانه» ملاقاتی برگزار شود.

سالیوان از تصمیم کاخ‌سفید بر علنی نشدن جزئیات تهدید مورد اشاره ترنر دفاع کرد و به دلایلی چون نگرانی درباره حفاظت از «منابع و روش‌های» ایالات متحده و تمایل رئیس جمهوری برای حفاظت از طبقه‌بندی اطلاعات اشاره کرد.

همزمان، رؤسای کمیته اطلاعاتی سنا – مارک وارنر از حزب دموکرات و مارکو روبیو از حزب جمهوریخواه – با صدور بیانیه‌ای اطمینان دادند که اطلاعات مربوطه را در اختیار دارند و موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنند.

آن‌ها در عین حال بر لزوم احتیاط بیشتر در اشتراک‌گذاری اطلاعات تاکید کرده‌اند و با اشاره به نیاز به حفظ «همه گزینه‌های اقدام» ایالات متحده، گفتند که قصد دارند به‌طور متناسب و همراه با دولت، به این موضوع واکنش نشان دهند.

XS
SM
MD
LG