لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۹:۳۸

آمریکا نرگس محمدی را «یک قهرمان برای بسیاری در ایران و سراسر جهان» دانست



نرگس محمدی
نرگس محمدی

آبرام پیلی، معاون فرستاده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران، ساعاتی پس از انتخاب نرگس محمدی به عنوان برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۳، این انتخاب را به او تبریک گفت.

این دیپلمات ارشد دولت بایدن، از نرگس محمدی به عنوان «یک قهرمان برای بسیاری در ایران و سراسر جهان» نام برد.

به گفته آبرام پیلی، «امروز، تمام جهان به شیوه‌ای متحد شجاعت او را به رسمیت می‌شناسد.»

این مقام ارشد دولت بایدن در پایان پیام خود نوشت: «مبارک باد، نرگس.»

همچنین جیم ریش، سناتور ارشد جمهوری‌خواه و عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنا، در واکنش به اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی گفت به دلیل زنان شجاعی مانند او است که امید به آینده‌ای بهتر برای زنان ایرانی وجود دارد.

به گفته سناتور ریش، تلاش‌های نرگس محمدی برای مبارزه علیه سرکوب زنان و به منظور ترویج حقوق بشر، او را مستحق دریافت جایزه صلح نوبل کرده است.

میشل تیلور سفیر آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مستقر در ژنو نیز در شبکه «ایکس» نوشت امروز به نرگس محمدی به خاطر دریافت جایزه صلح نوبل ادای احترام می کنیم. با وجود اینکه نرگس به ناحق توسط «رژیم ایران» بازداشت شده است، او همچنان به الهام بخشیدن به زنان و دختران در سراسر جهان ادامه می دهد. ما متحدانه در برابر ظلم و ستم «رژیم ایران» ایستادگی خواهیم کرد.

انتخاب نرگس محمدی به عنوان برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۳، واکنش چهره‌های برجسته سیاسی و فرهنگی و همچنین مدافعان حقوق بشر ایرانی و غیرایرانی در سراسر جهان را به همراه داشت.

نرگس محمدی، پس از شیرین عبادی، دومین ایرانی است که موفق به دریافت این جایزه معتبر جهانی شده است.

خانم عبادی، رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، دو دهه پیش، در مهر سال ۱۳۸۲، به خاطر فعالیت‌هایش برای دموکراسی و حقوق بشر در ایران، برنده جایزه صلح نوبل شد.

نرگس محمدی در ایران بارها زندانی شده است. او در‌ مهر سال ۹۹، پس از تحمل پنج سال زندان آزاد شد، اما با تشکیل پرونده جدید، در خرداد ۱۴۰۰ به اتهام‌هایی مانند «تبلیغ علیه نظام»، «تحصن در دفتر زندان»، «تمرد از ریاست و مقامات زندان» و «تخریب شیشه‌ها» و «افترا»، به ۸۰ ضربه شلاق تعزیری و ۳۰ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

این فعال حقوق بشر دوباره از آبان ۱۴۰۰ زندانی شد. او در یک سال گذشته نیز از زندان بارها به مسائل مختلف اعتراض کرده و به دلیل موضع‌گیری‌هایش، به «فعالیت تبلیغی» علیه نظام جمهوری اسلامی محکوم شده است.

مجازات‌های قوه قضائیه علیه نرگس محمدی با دادن یک حکم جدید دیگر به ۱۰ سال و ۹ ماه زندان و ۱۵۴ ضربه شلاق افزایش پیدا کرد.

خانم محمدی، هنوز نیز از داخل زندان به فعالیت های حقوق بشری خود ادامه می‌دهد.

نرگس محمدی در اردیبهشت سال جاری، جایزه جهانی «آزادی مطبوعات» را به طور مشترک با نیلوفر حامدی و الهه محمدی، روزنامه‌نگاران زندانی از یونسکو گرفت و در خرداد، برنده جایزه «آزادی نگارش» از سوی انجمن قلم آمریکا شد.

XS
SM
MD
LG