لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۱:۲۹

هشدار آمریکا به هم‌پیمانانش درباره «توانایی‌های فضایی و هسته‌ای» روسیه


آزمایش موشکی روسیه (آرشیو)
آزمایش موشکی روسیه (آرشیو)

آمریکا به کنگره و متحدانش در اروپا از اطلاعات جدیدی در رابطه با قابلیت‌های هسته‌ای روسیه که می‌تواند یک تهدید بین‌المللی باشد خبر داده است.

یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته است که قابلیت‌های جدید مربوط به تلاش‌های روسیه برای توسعه سلاح‌های مستقر در فضا، تهدیدی فوری برای ایالات متحده آمریکا محسوب نمی‌شود.

این اطلاعات پس از آن فاش شد که مایک ترنر، نماینده جمهوریخواه و رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، با صدور بیانیه‌ای غیرمعمول نسبت به یک «تهدید جدی امنیت ملی» هشدار داد.

منابع بعدا گفتند که این هشدار مربوط به قابلیت‌های روسیه در فضا و مرتبط با ماهواره‌ها است. یکی از منابع به رویترز گفت که هرچند این موضوع جدی است، ولی به نباید منجر به ایجاد وحشت شود.

آقای ترنر در بیانیه‌‌اش گفت که از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، خواسته است همه اطلاعات مربوط به این تهدید را «از حالت طبقه‌بندی خارج کند تا کنگره، دولت، و متحدان ما بتوانند آشکارا درباره اقدامات لازم برای واکنش به آن صحبت کنند.»

روزنامه «نیویورک تایمز» با استناد به اظهارات یک مقام فعلی و پیشین آمریکا گزارش داده است که اطلاعات جدید مربوط به تلاش‌های روسیه برای توسعه یک سلاح هسته‌ای ضد ماهواره‌ای مستقر در فضا است.

شبکه خبری «ای‌بی‌سی‌» نیز پیشتر گزارش داده بود که اطلاعات مربوط به چنین قابلیتی است. مقامات فعلی و سابق می‌گویند سلاح هسته‌ای در مدار نیست.

بیانیه ترنر در اوج بحث در کنگره در مورد چگونگی رویارویی آمریکا با تهدیدات جهانی از جمله از سوی روسیه و سایر رقبا منتشر می‌شود. در حالی که برخی می‌گویند این کار نیازمند مشارکتی جهانی است، شماری از قانون‌گذاران حامی رویکرد موسوم به «نخست آمریکا» هستند.

مایک ترنر به تازگی از سفر به اوکراین همراه با هیأتی دو حزبی از کنگره بازگشته است و به قانونگذاران دیگر هشدار داده است که زمان برای اوکراین در مبارزه با مهاجمان روسی رو به پایان است.

دولت بایدن به افزایش فشار بر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا به دلیل ممانعت احتمالی آنها از تصویب لایحه ۹۵ میلیارد دلاری برای کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان ادامه می‌دهد.

حامیان این لایحه استدلال می‌کنند که دلیل اصلی حمایت آمریکا از کی‌یف، مقابله با تهدیدات روسیه است.

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و از متحدان ترامپ، می‌گوید برای رأی‌گیری در مورد لایحه عجله نخواهد کرد. او به خبرنگاران گفت که نیازی برای به صدا درآوردن زنگ‌های هشدار عمومی نیست.

سناتور مارک وارنر، رئیس دموکرات کمیته اطلاعات سنا، و سناتور مارکو روبیو، نایب رئیس جمهوری‌خواه این کمیته، با صدور یک بیانیه مشترک گفتند که هیأت آنها اطلاعات مورد بحث را در اختیار دارد و به شدت پیگیر این موضوع است.

یک منبع آگاه به رویتز گفته است که وارنر و روبیو هفته‌ها پیش در جریان این تهدید قرار گرفته بودند.

جیم هیمز، نماینده ارشد دموکرات در کمیته اطلاعات سنا، گفت که موضوع بیانیه ترنر قابل توجه است ولی دلیلی برای وحشت وجود ندارد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، نیز از ارائه جزئیات در این‌باره خودداری کرد و گفت که یک جلسه توجیهی با قانون‌گذاران کنگره و متخصصان اطلاعاتی و دفاعی دولت ترتیب داده است و از تصمیم ترنر برای صدور چنین بیانیه‌ای شگفت‌زده شده است.

منبع: رویترز

XS
SM
MD
LG