لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۳:۵۱

رئیس سازمان «سیا» برای پیشبرد مذاکرات آتش‌بس در جنگ غزه وارد قاهره شد


تجمع شماری از خانواده‌های گروگان‌ها. تل آویو آرشیو.
تجمع شماری از خانواده‌های گروگان‌ها. تل آویو آرشیو.

یک منبع امنیتی مصری و سه منبع در فرودگاه قاهره به خبرگزاری رویترز اعلام کردند ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، روز جمعه ۱۴ اردیبهشت برای دیدارهایی درباره جنگ غزه وارد قاهره، پایتخت مصر، شد.

مصر، همراه با قطر و ایالات متحده، تلاش‌ها را برای میانجی‌گری بین اسرائیل و حماس با هدف حصول توافقی برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها در غزه رهبری می‌کنند.

مصر اخیراً برای احیای مذاکرات تلاش کرده است. قاهره از احتمال عملیات زمینی اسرائیل علیه حماس در رفح در جنوب غزه، جایی که بیش از یک میلیون نفر در نزدیکی مرز با شبه جزیره سینا مصر پناه گرفته اند، نگران است.

میانجی‌ها می‌گویند که منتظر پاسخ حماس در مورد آخرین نسخه پیشنهاد آتش‌بس و آزادی گروگان‌هایی هستند که هنوز در اسارت حماس به سر می‌برند.

به گزارش روز پنجشنبه «تایمز اسرائیل» به نظر می‌رسد حماس چهارشنبه شب قصد رد آخرین پیشنهاد برای آزادی گروگان‌ها را داشت که توسط میانجی‌ها طراحی شده است و اسرائیل چراغ سبز به آن نشان داده است.

بنا به این گزارش این گروه وابسته به حکومت ایران قرار بود روز پنجشنبه یک پیشنهاد اصلاح شده را به پیشنهادی که توسط میانجی‌گران قطری، مصری و آمریکایی طراحی شده بود، ارائه دهد، اما مشخص نیست که آیا اسرائیل پس از موافقت با پیشنهادی مبنی بر آزادی تنها ۳۳ گروگان زن، سالمند و بیمار در مرحله اول توافق آتش‌بس انعطاف‌پذیری بیشتری نشان دهد یا خیر. حماس پیشنهاد قبلی برای آزادی ۴۰ گروگان را رد کرده بود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در جریان سفرش به اسرائیل در یک کنفرانس خبری موضع دولت بایدن را تکرار کرد که این حماس است که از توافق آزادی گروگان‌ها جلوگیری می‌کند.

او گفت: «اسرائیل انعطاف‌پذیری بالایی در برابر پیشنهادی که روی میز است نشان داده، که گویای تمایل این کشور برای حصول توافق است.»

او در ادامه افزود: «حالاً، همانطور که گفته‌ایم، این حماس است که باید تصمیم بگیرد آیا این توافق را انجام خواهد داد و واقعاً برای بهبود وضعیت مردمی که ادعا می‌کند در غزه به آنها اهمیت می‌دهد گام بر می‌دارد. دیگر تاخیر جایز نیست.»

بلینکن همچنین گفت دولت بایدن از آنجایی که اسرائیل هنوز یک طرح موثر برای محافظت از غیرنظامیان ارائه نداده با عملیات زمینی گسترده ارتش اسرائیل به رفح مخالف است.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، هم در تماس روز دوشنبه با عبدالفتاح السیی همتای مصری خود بر اهمیت محافظت از جان غیرنظامیان و اطمینان یافتن از این که فلسطینی‌ها نه در مصر و نه در هیچ جای دیگری خارج از نوار غزه آواره نخواهند شد، تاکید کرد.

XS
SM
MD
LG