لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۱:۳۷

هشدار تروئیکای اروپا به جمهوری اسلامی: غنی‌سازی «غیرمجاز» را متوقف کنید


سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن ابراز نگرانی از گسترش فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، خواستار بازگشت تهران به تعهدات برجامی و توقف غنی‌سازی اورانیوم فراتر از حد مجاز شدند.

این سه کشور در بیانیه‌ای با اشاره به گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تأکید کردند که جمهوری اسلامی در حال نقض فزاینده تعهدات خود در برجام است به طوریکه هم‌اکنون ۲۷ برابر حد مجاز تعیین شده در برجام اورانیوم غنی‌شده دارد و همچنان به غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم ادامه می‌دهد.

فرانسه، آلمان و بریتانیا در نشست روز چهارشنبه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین از حکومت ایران خواستند تا به «اقدامات شفاف‌ساز» در چارچوب پروتکل الحاقی و بیانیه مشترک ۴ مارس سال ۲۰۲۳ با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبند باشد.

سه کشور اروپایی با این وجود بار دیگر بر تعهد خود به یک راه دیپلماتیک در حل مسئله اتمی ایران تأکید کردند و از مقامات جمهوری اسلامی خواستند تا برای تنش‌زدایی و بازسازی اعتماد، گام‌های جدی و معناداری بردارند.

آلمان، فرانسه و بریتانیا در عین حال به سران جمهوری اسلامی هشدار دادند که در صورت عدم پایبندی به تعهدات خود، از ابزارهای موجود برای جلوگیری از توسعه سلاح‌های هسته‌ای استفاده خواهند کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود به شورای حکام، تأکید کرد که جمهوری اسلامی با آژانس همکاری کاملی ندارد و اطلاعات لازم را در مورد برنامه هسته‌ای خود ارائه نمی‌دهد.

رافائل گروسی در این گزارش هشدار داد که عدم شفافیت تهران، راستی‌آزمایی ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را دشوار می‌کند.

گزارش گروسی در حالی منتشر می‌شود که مقامات جمهوری اسلامی همچنان می‌گویند که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه ۱۴ اسفند نیز در گزارشی با ابراز «تاسف عمیق» از این که جمهوری اسلامی هنوز تصمیم خود در مورد ممنوعیت فعالیت «چندین بازرس باتجربه آژانس» را تغییر نداده است، تاکید کرد که حکومت ایران سه سال است اجرای پروتکل الحاقی را متوقف و دسترسی آژانس را محدود کرده است.

آمریکا هم روز چهارشنبه شانزدهم اسفند در بیانیه‌ای بسیاری از اقدامات هسته‌ای اخیر جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد و خواستار رقیق‌سازی تمامی ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد و توقف کامل تولید اورانیوم غنی‌شده تا این سطح شد.

ایالات متحده در این بیانیه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را «عمیقاً نگران‌کننده» خواند و گفت تولید این میزان اورانیوم بسیار غنی شده، «هیچ هدف صلح‌آمیز موجهی» ندارد.

XS
SM
MD
LG