لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۹:۳۳

یک مقام دولتی خبر داد: بروز نشانه‌های فرونشست در ۳۵۹ دشت ایران


فرونشست زمین اصفهان
فرونشست زمین اصفهان

یک مسئول دولتی در حوزه آب از بروز نشانه‌های فرونشست در ۳۵۹ دشت ایران خبر داد و گفت که در حال حاضر بیشتر از ۷۰ درصد از دشت‌ها با مشکلات آبی و شمار زیادی از آنها با مشکل فرونشست روبه‌رو هستند.

مدیرکل دفتر «برنامه‌ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه» شرکت مدیریت منابع آب ایران تاکید کرده که باید نگران کشاورزی پایدار و منابع آب زیرزمینی و فرونشست باشیم.

پیش‌تر و در ۱۵ آذر ماه نیز یک عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از مشاهده آثار فرونشست در مسیر راه آهن تهران به مشهد خبر داد و گفته بود که در قطعه نزدیک به ورامین و نیشابور آثار فرونشست «بسیار خطرناک» کاملا مشهود است.

مرکز پژوهشی مجلس نیز در چهاردهم آذرماه سال جاری اعلام کرد که «بیش از ۳۵ درصد جمعیت کشور در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارند.»

در همین رابطه نیز سازمان نقشه‌برداری کشور در ایران اعلام کرده که ۲۴۵ منطقه مستعد فرونشست را شناسایی کرده است که ۳۰ درصد آنها دارای نرخ بالای فرونشست هستند.

در همین حال اعلام شده که ۱۴ کلان‌شهر درگیر فرونشست هستند.

ساخت سد‌های متعدد بدون درنظر گرفتن تبعات محیط زیستی و برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی آب از مهمترین عوامل فرونشست در ایران اعلام شده است. با این حال و با توجه به از بین رفتن منابع زیرزمینی آب و به خطر افتادن حیات در اقلیم ایران، جمهوری اسلامی کماکان بر مواردی از جمله خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی و افزایش جمعیت اصرار دارد.

XS
SM
MD
LG