لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۹:۳۴

جایزه صلح نوبل برای نرگس محمدی؛ واکنش هنرمندان ایرانی: شادی، غرور و امید به موفقیت جنبش زنان ایران


اهدای جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۳ به نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی، با استقبال بسیاری از هنرمندان ایرانی به ویژه در خارج از کشور مواجه شد.

در ساعت اخیر، تعدادی از این چهره‌های سرشناس با انتشار مطالب متنوعی در شبکه‌های اجتماعی، این دستاورد ارزنده را به ایرانیان، به ویژه زنان و دختران ایرانی تبریک گفتند.

در این مطلب مروری داریم بر تعدادی از نظراتی که در این رابطه منتشر شده است.

نازنین بنیادی، بازیگر، و فعال حقوق بشر، در حساب کاربری خود در اینستاگرام، ضمن تبریک به نرگس محمدی نوشت: «او یک مدافع سرسخت و پیگیر حقوق بشر در ایران است که به دلیل فعالیت‌های شجاعانه خود در حال حاضر زندانی است.»

ترانه علیدوستی، بازیگر، در حساب کاربری خود در اینستاگرام گفت: «آزادی خواهد آمد، به گواه رد قدم‌هایی که زنی چون تو بر این خاک گذاشت. آزادی خواهد آمد چون زنی مثل تو حبس‌شدنی نبود.» خانم علیدوستی از جمله هنرمندانی بود که در حمایت از اعتراضات سراسری ایران، حجاب اجباری را از سر برداشت.

ابی، خواننده، در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: «مگر می‌شود آزادی را زندانی کرد؟ این دومین جایزه صلح نوبل است که بانوان ایران برای مبارزات آزادی‌خواهانه خویش در ۴۵ سال حکومت زور و فساد اسلامی کسب کرده‌اند. نرگس خانم راهت پررهرو و جانت در امان باد.»

داریوش، خواننده، در استوری حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: «تبریک به خانم نرگس محمدی که نمونه‌ای از زنان ‌و مردان مبارز در ایران هستند که سال‌هاست مقابل استبداد، تبعیض، و ظلم ایستاده‌اند. و تبریک به همه فعالانی که در راه دفاع از حقوق بشر و آزادی‌جمعی، آزادی و رفاه خود را فدا کرده‌اند، چرا که امروز جنبش آزادی‌خواهانه شما و مردم ایران پرآوازه‌تر و پرتوان‌تر از هر هر زمان دیگر است.»

نازنین افشین‌جم، دختر شایسته پیشین کانادا، ‌و فعال حقوق بشر در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» در پاسخ به کسانی که منتقد اعطای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی به دلیل «سابقه اصلاح‌طلبی او» هستند، گفت :«کسانی که داخل ایران هستند مجبورند در محدوده سیستم تحت دیکتاتوری فعالیت کنند. آنها کاری را انجام دادند که معتقد بودند می‌توانند انجام دهند یا بگویند.»

خانم افشین‌جم در ادامه افزود که «اکنون زمان محکوم کردن نیست بلکه زمان تمجید است و باید کسانی را که لحن خود را از اصلاحات به تغییر رژیم تغییر داده‌اند، تشویق کرد.»

گلشیفته فراهانی، بازیگر، در حساب کاربری خود در اینستاگرام، ضمن‌ تبریک به نرگس محمدی، نوشت : «نرگس محمدی، از شجاع‌ترین زنان جهان، برنده جایزه صلح نوبل شد.»

کتایون ریاحی، بازیگر، در استوری حساب کاربری خود در اینستاگرام، خبر اعطای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی را به اشتراک گذاشت و گفت: «افتخاری که در بند است». خانم ریاحی از جمله هنرمندانی بود که حجاب اجباری را از سر برداشت و از اعتراضات مردم ایران حمایت کرد.

فرامرز اصلانی، خواننده، در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: «اهدای جایزه صلح‌ نوبل به بانو نرگس محمدی، نه تنها افتخاری بزرگ برای خود او و همه مردم ایران، به ویژه بانوان شکست‌ناپذیر ایرانست، خاری در چشمان کسانیست که مقام والای زنان را در اجتماع نادیده می‌گیرند. شادباش به همه بانوان آزاده جهان.

امید جلیلی، بازیگر و کمدین در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت: «عشق بزرگ به نرگس محمدی و همه آزادی‌خواهان ایران که با پلیدی و ستم رژیمی منفور مبارزه می‌کنند، و برای آینده‌ای روشن‌تر.»

نرگس محمدی در ایران بارها زندانی شده است. او در‌ مهر سال ۹۹، پس از تحمل پنج سال زندان آزاد شد، اما با تشکیل پرونده جدید، در خرداد ۱۴۰۰ به اتهام‌هایی مانند «تبلیغ علیه نظام»، «تحصن در دفتر زندان»، «تمرد از ریاست و مقامات زندان» و «تخریب شیشه‌ها» و «افترا»، به ۸۰ ضربه شلاق تعزیری و ۳۰ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

XS
SM
MD
LG