لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۶:۰۰

وزیر خارجه عمان در جریان سفر امیرعبداللهیان خواستار «تنش‌زدایی و خردمندی» در خاورمیانه شد


سید بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان - آرشیو
سید بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان - آرشیو

سید بدر البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان روز یکشنبه و در حالی که حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی سفر منطقه‌ای جدید خود را از مسقط آغاز کرده است، خواستار «تنش‌زدایی و اولویت‌دادن به ندای خرد» در خاورمیانه شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری رسمی عمان منتشر شده، گفته است «عمان از ابتکار کاهش تنش در منطقه، رسیدگی به مسائل و درگیری‌های مختلف خاورمیانه و همچنین "اولویت‌دادن به ندای خرد" حمایت می‌کند.»

سفر منطقه‌ای حسین امیرعبداللهیان تقریبا یک هفته پس از آن انجام می‌شود که کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق پایتخت سوریه در پی یک حمله هوایی منتسب به اسرائیل تخریب و موجب افزایش نگرانی و تنش در منطقه خاورمیانه شده است.

عمان از پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران، بارها نقش میانجی میان تهران و غرب را ایفا کرده و میانجی‌گری‌های منطقه‌ای هم داشته است؛ از جمله بین شورشیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی در یمن و دولت قانونی این کشور.

بنا بر اعلام وزارت خارجه جمهوری اسلامی، امیرعبداللهیان با محمد عبدالسلام سخنگوی حوثی‌ها نیز دیدار کرده و «حمایت شجاعانه» این گروه شبه‌نظامی از فلسطینی‌ها را ستوده است. این وزارتخه اشاره‌ای به محل برگزاری این دیدار نکرده است.

شورشیان حوثی‌ از اواخر مهر ۱۴۰۲ و آغاز جنگ غزه، ده‌ها حمله موشکی و پهپادی را به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن انجام داده‌ و می‌گویند در حمایت از فلسطینی‌ها و برقراری آتش‌بس در نوار غزه، این حملات را انجام می‌دهند.

XS
SM
MD
LG