لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۸:۱۷

روسیه مدعی دومین پیروزی در منطقه دونتسک؛ اوکراین پنج پهپاد را سرنگون کرد


مأموران آتش‎‌نشانی در محلی که ساختمان‌های مسکونی در اثر حمله موشکی روسیه آسیب دیده‌اند. اودسا، اوکراین، اول اردیبهشت ۱۴۰۳
مأموران آتش‎‌نشانی در محلی که ساختمان‌های مسکونی در اثر حمله موشکی روسیه آسیب دیده‌اند. اودسا، اوکراین، اول اردیبهشت ۱۴۰۳

در حالی که لایحه کمک ۶۰ میلیارد دلاری ایالات متحده به اوکراین از تصویب مجلس نمایندگان گذشته و در انتظار تصویب توسط قانونگذاران در سنا است، روسیه مدعی دومین پیروزی در دو روز اخیر در منطقه دونتسک اوکراین شده است.

بخش انگلیسی صدای آمریکا روز دوشنبه سوم اردیبهشت به نقل از ارتش اوکراین نوشت که روسیه با هفت پهپاد و سه موشک هدایت شونده به منطقه اودسا در جنوب اوکراین حمله کرده؛ اما پدافند هوایی آن کشور همه را رهگیری و پنج فروند از آنها را سرنگون کرده است.

حمله روسیه در حالی صورت گرفت که انتظار می‌رود سنای آمریکا این هفته لایحه‌ای را تصویب کند که شامل کمک ۶۰ میلیارد دلاری به اوکراین است. این لایحه که روز شنبه در مجلس نمایندگان تصویب شد، از حمایت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برخوردار است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین، یکشنبه شب در سخنرانی هفتگی خود از واشنگتن خواست تا هر چه زودتر این طرح را به قانون تبدیل کند، و گفت تسلیحات دوربرد و سامانه‌های دفاع هوایی اولویت‌های اصلی ارتش اوکراین هستند.

در همین حال، نبرد سنگین در شرق و جنوب اوکراین ادامه دارد. به گزارش رویترز، روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهایش کنترل روستای نوومیخایلیوکا در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر دونتسک را به دست گرفته‌اند. این دومین پیشـروی است که ارتش روسیه در دو روز گذشته اعلام کرده است. مسکو روز یکشنبه اعلام کرده بود که کنترل روستای استراتژیک بودانیوکا در استان دونتسک را به دست گرفته است.

پیشروی‌های روسیه، در صورت تایید، تأکیدی است بر فوریت تحویل بیش از ۶۰ میلیارد دلار کمک نظامی جدید به اوکراین. انتظار می‌رود لایحه این هفته توسط سنا تصویب و توسط رئیس جمهوری به قانون تبدیل شود.

کرملین روز دوشنبه گفت که کمک‌های جدید آمریکا وضعیت را در خط مقدم تغییر نخواهد داد.

تحلیلگران نظامی می‌گویند سرازیر شدن تسلیحات شانس اوکراین را برای جلوگیری از پیشرفت روسیه در شرق افزایش می‌دهد؛ اما کی‌یف همچنان با کمبود نیروی انسانی در میدان جنگ رو به روست.

XS
SM
MD
LG