لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۰:۰۸

آمریکا و ژاپن با ارائه قطعنامه‌ای به شورای امنیت خواستار جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند


آمریکا و ژاپن روز دوشنبه با ارائه یک قطعنامه پیشنهادی به شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند؛ قطعنامه‌ای که به نظر می‌رسد روسیه تنها مخاطب آن است.

پیش‌تر دولت ایالات متحده به کنگره و همچنین متحدان واشنگتن در اروپا از اطلاعات تازه‌ای درباره توانمندی‌‌ استقرار جنگ‌افزار‌های هسته‌ای روسیه در فضا، که می‌تواند یک تهدید بین‌المللی به شمار آید، خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آمریکا بر این باور است که روسیه در حال استقرار یک جنگ‌افزار هسته‌ای ضد ماهواره در فضا است که انفجار آن می‌تواند در همه چیز از ارتباطات نظامی گرفته تا حتی خدمات مسافربری اینترنتی، خرابکاری ایجاد کند.

روسیه، یکی از طرف‌های «پیمان فضایی ماورای جو» سال ۱۹۶۷ که از قرار‌دادن «هرگونه اجسام حامل سلاح‌های هسته‌ای یا هر نوع سلاح کشتار جمعی دیگر در مدار زمین» جلوگیری می‌کند و قبلا اعلام کرده بود با استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا مخالف است.

آمریکا و ژاپن در قطعنامه پیشنهادی خود که یک نسخه از آن به رؤیت خبرگزاری رویترز رسیده است، از کشورهای متعهد به این پیمان خواسته‌اند تا چنین سلاح‌هایی را توسعه ندهند و از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا خودداری کنند.

در حالی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دهم اسفند در پارلمان روسیه گفت «مسکو هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا ندارد»، پالی‌گراف، پروژه راستی‌آزمایی صدای آمریکا، اظهارات او در واکنش به روایت مقامات آمریکایی درباره تهدیدهای فضایی روسیه را «گمراه کننده» خواند.

اطلاعات مربوط به استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا پس از آن فاش شد که مایک ترنر، نماینده جمهوری‌خواه و رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، با صدور بیانیه‌ای غیرمعمول نسبت به یک «تهدید جدی امنیت ملی» هشدار داد.

XS
SM
MD
LG